Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 443

Daniel – typ i antytyp

ani do Nabuchodonozora, ponieważ jest to dokładnie opisane w P2 w rozdziale na temat Czasów Pogan. Obecnie podamy niewyjaśnione przez naszego Pastora antytypy zawarte w 4. rozdziale, w którym Nabuchodonozor przedstawia rodzinę ludzką – w początkowym, zaszczytnym stanie – ludzkość przed upadkiem. Zgrzeszenie przez króla pychą reprezentuje pogrążenie się rodzaju ludzkiego w grzechu. Wyrok przeciwko władcy to wyrok przeciwko ludzkości. Wygnanie Nabuchodonozora spośród grona jego towarzyszy przedstawia odcięcie człowieka od społeczności z Bogiem i dobrymi aniołami. Jego doświadczenia przed tym, zanim rozpoczęło się siedem lat (BG: siedmiu lat; KJV: siedmiu czasów – przyp. tłum.), przedstawia doświadczanie zła przez człowieka przed nastaniem Czasów Pogan. Doświadczenia władcy w ciągu siedmiu lat to narastające zło, doświadczane pod przekleństwem w Czasach Pogan przez rasę ludzką. Wyzdrowienie króla z obłędu to proces przywracania doskonałości człowiekowi w czasie restytucji. Powrót Nabuchodonozora do swego królestwa z jeszcze większymi honorami to wzrastająca chwała dla posłusznych z rodzaju ludzkiego w wiekach następujących po Tysiącleciu. Oddanie przez króla chwały, czci i uwielbienia Bogu, to wieczne wychwalanie Boga przez przywróconego do łaski człowieka. Przedstawiliśmy ogólne zarysy tego antytypu, a obecnie zwrócimy uwagę na szczegóły, jakie nie zostały wyjaśnione przez naszego Pastora.

      (14) Sen Nabuchodonozora (w. 5.) przedstawia ogólny pogląd ludzkości: miniony złoty wiek, obecne doświadczenie ze złem i nadchodzący złoty wiek. Pogląd ten ma swoich wyznawców w każdym narodzie. Wśród pogan szeroko przedstawiali go Platon i Wirgiliusz. Prośba Nabuchodonozora skierowana do mędrców, praktykarzy, Chaldejczyków i wieszczków o wyjaśnienie znaczenia snu (w. 6.,7.) przedstawia pytania rodzaju ludzkiego, szczególnie chrześcijan, skierowane do uczonych, historyków, kleru i nauczycieli, aby wyjaśnili mgliste poglądy na temat przeszłego i przyszłego złotego wieku oraz na temat doświadczenia ze złem. To, że mędrcy, praktykarze, Chaldejczycy i wieszczkowie nie potrafili wyjaśnić Nabuchodonozorowi

poprzednia stronanastępna strona