Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 461

Daniel – typ i antytyp

Otwierając je, zauważył na stronie tytułowej, że była to publikacja adwentystów. Ironicznie powiedział do siebie: „Jestem ciekawy, jaką datę przyjścia Chrystusa w ciele i zniszczenia wszechświata podają teraz!”. Z takim nieprzyjaznym nastawieniem zaczął czytać artykuł zamieszczony w otrzymanym czasopiśmie. Zauważył, że autor publikacji, a był nim brat Barbour, zrozumiał, iż jego dotychczasowy pogląd na temat celu i sposobu powrotu naszego Pana nie był słuszny. W tym artykule opisał zawód, jaki przeżył, gdy Chrystus nie przyszedł w ciele i nie zniszczył wszechświata w 1874 r., w wyniku czego, wiele razy uważnie sprawdził chronologię, aby zobaczyć, czy nie ma w niej pomyłki, a nie mogąc żadnej znaleźć, był zdumiony zaistniałą sytuacją.

      (31) W tym czasie brat Barbour, wydawca czasopisma Herald of the Morning (Zwiastun Poranka – przyp. tłum.), otrzymał list od jednego z prenumeratorów swojego czasopisma, B.W. Keitha z Danville N. Y., adwentysty, którego doświadczenia przed i po 1874 r. związane z chronologią były podobne do doświadczeń brata Barboura. Autor listu wspomniał, że niedawno badał Mat. 24. przy pomocy Diaglott’a, gdzie, jak zauważył, słowo parousia jest przetłumaczone jako obecność, natomiast przekład A.V. tłumaczy je jako przyjście. Następnie dostrzegł, że Mat. 24:38,39 porównany z Łuk. 17:26,27 nasuwa myśl, iż podczas obecności Syna Człowieczego nieświadomi tego ludzie będą żyć jak zwykle, tak jakby nic nadzwyczajnego się nie działo: jedząc, pijąc, żeniąc się, wychodząc za mąż itd. W liście zapytał brata Barboura, czy wobec bezbłędności chronologii – co zostało ponad wszelką wątpliwość udowodnione – jest możliwe, że nasz Pan jest obecny w swoim drugim adwencie od października 1874 r., ale w sposób niewidzialny (Reprints, s. 188, par. 6-10). Brat Barbour opisał to wszystko w swoim artykule, a jako wniosek z przedstawionych w nim faktów, wysunął ostrożne przypuszczenie, że Pan jest już obecny w swoim drugim adwencie, lecz w sposób niewidzialny. Gdy brat Russell przeczytał ten artykuł, po raz pierwszy zrozumiał, że prorocza chronologia ma swoje miejsce w religii opartej na Boskim objawieniu. Od ponad 15 miesięcy uznawał, że nasz Pan

poprzednia stronanastępna strona