Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 470

Daniel – typ i antytyp

– wydarzeń mających miejsce między wiosną 70 r. n.e. a latem 73 r. n.e., jako równoległości mających swoje odpowiedniki w wojnie światowej od kwietnia 1915 do lipca 1918 r. Pospieszne przybycie Gabriela do Daniela (w. 21.) przedstawia szybkie odpowiedzi na modlitwy o właściwe światło udzielone bratu Russellowi przez Pana za pośrednictwem antytypicznego Gabriela. Przybycie Gabriela do Daniela podczas ofiary wieczornej przedstawia tych pięciu braci udzielających pomocy bratu Russellowi podczas żęcia i pokłosia, tj. w czasie ofiarowania ostatniej części ofiary Wieku Ewangelii. Dotknięcie Daniela przez Gabriela reprezentuje początek służby tych pięciu braci wobec brata Russella, a zapewnienie Gabriela dane Danielowi, że uzdolni go, by zrozumiał znaczenie wizji (w. 22.), przedstawia nie słowa, ale pouczające wyjaśnienia tych braci jako wyraz ich pomocy bratu Russellowi w zrozumieniu przez niego tych równoległości.

      (39) Natychmiastowa odpowiedź, jaką Bóg przygotował na modlitwę Daniela (w. 23.), przedstawia szybkie odpowiedzi na modlitwy brata Russella o właściwe światło, jakie Bóg dla niego przygotował. Gabriel trzykrotnie mówi Danielowi, że jest bardzo kochany (w. 23.; Dan. 10:11,19), co ilustruje zapewnienie dane naszemu Pastorowi, iż Bóg bardzo go kocha. Jest to pokazane w imieniu Eldad (umiłowany przez Boga), danym mu typicznie na jego stanowisku pielgrzyma (4 Moj. 11:26,27), a także w imieniu Dawid (umiłowany), nadanym mu typicznie jako zarządcy nad domownikami. Istotnie, był umiłowany przez Boga i braci. Jesienią 1903 r. powiedzieliśmy mu: „Bracie Russell, bracia bardzo ciebie kochają, jesteś najbardziej kochanym człowiekiem na Ziemi”. Brat Russell, którego pokora wystrzegała się pochwał, szybko odpowiedział: „Tak, i najbardziej znienawidzonym”, a potem dodał, że bycie tak bardzo kochanym przez braci „jest nagrodą, jaką Pan mi daje za służbę braciom”. Gabriel zachęca Daniela (w. 23.) do zrozumienia i rozważenia wizji z 8. rozdziału Księgi Daniela, co można wywnioskować z w. 21. – ponieważ rozdział 9. nie zawiera

poprzednia stronanastępna strona