Epifaniczny tom 9 – rozdział 7 – str. 483
Daniel – typ i antytyp
musiała być dla niego orzeźwieniem. Bez wątpienia siła wersetów Pisma Świętego, na które nasz Pan zwrócił uwagę brata Russella i akty Jego opatrzności, napełniły otuchą jego serce. Tak jak Daniel został pocieszony i wzmocniony typicznymi słowami (w. 19.), podobnie ich antytypy – wersety Pisma Świętego i opatrzności – wzmocniły i pocieszyły brata Russella. Jak roślina, która więdnie z powodu braku wilgoci i słońca, ożywa, gdy je otrzyma, tak jego osłabione serce doznało pociechy i wzmocnienia przez te Boskie zapewnienia. Daniel z wdzięcznością docenił ową pomoc, ponieważ dzięki niej odzyskał siłę i poprosił Gabriela, aby mówił dalej; również brat Russell z wdzięcznością i oceną przyjął Pańskie wsparcie i stał się wystarczająco silny, by pragnąć dalszego objawiania prawdy przez Pana. Wydaje się, że pytanie Gabriela, skierowane do Daniela, czy rozumie powód jego przyjścia (w. 20.), ma na celu pogłębienie w świadomości Daniela poczucia ważności objawienia, które wkrótce miał otrzymać. Podobnie w antytypie, nasz Pan pragnął umocnić w umyśle naszego Pastora wagę prawdy, która wkrótce miała być mu przedstawiona. Zauważmy, że odtąd (od w. 20. do Dan. 12:5) to Gabriel jest objawicielem proroctwa. Wierzymy, że w antytypie Jezus, a nie inni, jak w przypadku 8. i 9. rozdziału Księgi Daniela, jest reprezentowany przez Gabriela, aby przez kontrast przedstawić następującą myśl: chociaż w rozdziałach 8-9 pełnia antytypicznego światła została przekazana przez Pana za pośrednictwem jego sług tylko bratu Russellowi, to w rozdziałach 10-12 Pan objawił mu niektóre prawdy poprzez innych sług, a pozostałe przez bezpośrednie − bez udziału ludzkich pośredników − oświecenie jego umysłu. Jak zauważymy, Dan. 10:20–12:4 jest proroctwem niezwiązanym z żadnym typem, pominiemy zatem te fragmenty, gdyż zostały dostatecznie wyjaśnione w P3 i rozpoczniemy nasze badanie w miejscu, w którym rozpoczyna się powiązanie typu i antytypu – Dan. 12:5, tzn. tam gdzie rozpoczyna się opis mniej lub bardziej związany z badanym proroctwem.