Epifaniczny tom 9 – rozdział 9 – str. 541

ANTYTYPICZNI DAWID I GOLIAT

1 Sam. 17.

ZBROJA GOLIATA – JEGO WYZWANIE – GOTOWOŚĆ DAWIDA – PRZYJĘCIE WYZWANIA – UWAGI POPRZEDZAJĄCE BITWĘ – ZWYCIĘSTWO DAWIDA – DAWID PRZED SAULEM

      Jak wiemy, do urzędu Onego Sługi były przypisane dwie funkcje: wykonawcza (nadzór nad czeladzią) i interpretacyjna (podawanie pokarmu na czas słuszny). Dawid nie reprezentuje brata Russella w tej ostatniej funkcji, przedstawia go w niej tylko wówczas, gdy występuje jako wojownik, ponieważ jedynie jako wojownik pełni obie te funkcje jednocześnie. Takie połączenie występuje w antytypie Dawida i jego relacji z Goliatem, co wykaże analiza historii zawartej w 17. rozdziale 1 Księgi Samuela. Filistyni (wieśniacy), podobnie jak w innych antytypach, przedstawiają sekciarzy. W zależności od kontekstu antytypu symbolizują różne ich odmiany. W analizowanym rozdziale reprezentują niewierzących sekciarzy: ateistów, agnostyków, materialistów, panteistów, deistów, racjonalistów, ewolucjonistów, wyższych krytyków, niewierzących uczonych, którzy nie mieszczą się w żadnej z wymienionych kategorii itd. W pozostałych przypadkach Filistyni przedstawiają inne rodzaje sekciarzy, np. sekciarzy wielkiego i małego Babilonu, modernistów itd.

      (2) W 17. rozdziale 1 Księgi Samuelowej mężowie judzcy przedstawiają lud prawdy, Izraelici – wierzących Biblii, znajdujących się poza prawdą, Saul – książąt utracjuszy koron z dwunastu denominacji jako całości lub też poszczególnych członków tej grupy, wojna – konflikt między wierzącymi a niewierzącymi Biblii podczas Paruzji. Sochot (ogrodzenie) w Judzie (chwalony) przedstawia granice oddzielające prawdę od błędu.

poprzednia stronanastępna strona