Epifaniczny tom 9 – rozdział 9 – str. 568-573

poprzednia stronanastępna strona

Antytypiczni Dawid i Goliat

PYTANIA

      (1) Co wiemy odnośnie do funkcji urzędu Onego Sługi? W jakiej funkcji Dawid nie reprezentuje brata Russella, a w jakiej go reprezentuje i dlaczego? W jakim antytypie Dawida takie połączenie występuje i gdzie to jest pokazane? Kogo w ogólności przedstawiają Filistyni i na co wskazują różne konteksty antytypu? Jakich sekciarzy oni przedstawiają w badanym 17. rozdziale 1 Księgi Samuelowej? Jakie rodzaje sekciarzy przedstawiają Filistyni w pozostałych przypadkach?

      (2) Kogo w badanym rozdziale przedstawiają mężowie judzcy? A kogo Izraelici? Kogo przedstawia Saul? Co przedstawia wojna? Co przedstawia Sochot w Judzie, jakie są znaczenia tych nazw? Co przedstawia Asek i jakie jest znaczenie tej nazwy? Jak rozciągała się linia walki po stronie niewierzących zastępów z okresu Paruzji? Co przedstawia Ephes – Dammim z w. 1. i jakie jest znaczenie tych słów? Kogo w w. 2. przedstawiają Saul i mężowie izraelscy zgromadzeni w dolinie Ela? Do czego oni się przygotowywali? Kogo przedstawiają Filistyni, którzy stali na górze z jednej strony? A kogo Izraelici stojący na górze z drugiej strony według w. 3? Co przedstawia dolina między walczącymi? Co jest pokazane w wersetach od 1. do 3.?

      (3) Kogo w w. 4. przedstawia Goliat z Get i jakie jest znaczenie tych słów? Jak wysoki był Goliat? Dlaczego pomiar wysokości Goliata jest dokonany w łokciach świeckich i co by oznaczało zastosowanie świętego łokcia do tego celu? Co wzrost Goliata przedstawia? Jak jest postrzegany Darwin i ze względu na co? Co jest wyobrażone przez zbroję Goliata? Co pokazuje hełm Goliata? Co przedstawia głowa Goliata? A co miedziana karacena? Na co wskazuje ogromny ciężar karaceny? Co przedstawiają miedziane nakolanniki? A co miedziana tarcza i wielka włócznia? Co reprezentuje grot oszczepu? A co ogromna waga grotu? Co ilustruje tarcza i giermek noszący ją przed Goliatem? Co inne wersety Pisma Świętego mówią na temat miecza Goliata i co miecz ten przedstawia? Jaka jest przypuszczalna waga zbroi Goliata i jakie elementy wchodziły w jej skład? Jakie są liczby określające wzrost Goliata oraz wagę części jego zbroi? Na co wskazuje jego wzrost i co oznacza 6 łokci i piędź? Co zatem przedstawia wysoki wzrost Goliata? Na co wskazuje podana liczba syklów wagi karaceny Goliata? Co to oznacza? Co przedstawia waga grotu oszczepu i gdzie to zostało przedstawione?

      (4) Jaki czyn Goliata jest opisany w wersetach 8-10? Jak nie powinniśmy tego rozumieć w antytypie i dlaczego? Jak więc rozumiemy antytypiczne wyzywania skierowane przez Goliata? Jaką była teoria ewolucji na tle innych teorii? Jak zwolennicy ewolucji podchodzili do użycia innych form niedowiarstwa w walce z chrześcijanami, zgodnie z w. 8.? Jak w w. 9. Goliat przedstawia swoje warunki pojedynku i co to oznacza w antytypie? Co przedstawia rzucanie wyzwania przez Goliata w w. 10.? Co jest typicznie przedstawione w w. 11.? Jak antytypiczne wyzywanie do walki przez wyznawców ewolucji wpłynęło na obrońców chrześcijaństwa i dlaczego? Co było przyczyną lęku apologetów chrześcijańskich wobec rzuconego im wyzwania?

      (5) Co opisują wersety 12-20? Co sugerują względem brata Russella słowa w. 12. oraz 4 Moj. 11:26,27? Jakie jest znaczenie słowa Efratejczyk i na co ono wskazuje? Co znaczy słowo Betlejem i o czym ono świadczy? Na co wskazują wyrażenia Juda i syn Isajego? Kogo przedstawia ośmiu synów Isajego? Co w symbolach Biblii reprezentuje wiek i jak to jest pokazane u Zach. 8:4? Co oznaczają słowa w w. 12. mówiące, że Isaj był uznany za starca podczas panowania Saula? Czego odpowiednikami są trzej najstarsi synowie Isajego w w. 13.? Jakie jest znaczenie imienia Elijab i kogo on przedstawia oraz jaką pracę antytypiczy Elijab wykonywał? Szczególnie przez kogo? Jakie jest znaczenie imienia Abinadab i kogo Abinadab reprezentuje, w jakich zakresach służby? Jakie jest znaczenie imienia Samma i kogo Samma przedstawia, w zakresie jakiej służby? Jakim grupom utracjuszy koron odpowiadają trzej kolejni synowie Isajego, z jakiego punktu widzenia? Jak to pokazuje Rzym. 4:17? Jak i w związku z czym jest podobnie przedstawiony antytypiczny Kore i 250 antytypicznych Lewitów? Kogo przedstawia siódmy syn Isajego, a kogo ósmy wg w. 14.? Co w wersetach 13. i 14. jest pokazane przez wyruszenie trzech najstarszych synów Isajego z Saulem na wojnę?

      (6) Co przedstawiają cechy Dawida opisane w 1 Sam. 16:18- 23 i jego najwcześniejsze czyny związane z Saulem? Jakie cechy brata Russella uaktywniły się w pierwszym z dwuletnich okresów wg w. 18. i do jakich celów je wykorzystał? Co jest przedstawione w wersetach 21-23 i szczególnie w związku z jaką działalnością brata Russella? Do czego w antytypie odnosi się treść 1 Sam. 17:15, szczególnie w okresie od kwietnia 1877 r. do czerwca 1881 r.? Co i w jaki sposób brat Russell czynił wówczas w odniesieniu do owiec Małego Stadka, czym je karmił według Mat. 25:6? Kiedy nastąpił powrót Dawida do Betlejem? Kiedy miał miejsce powrót brata Russella do antytypicznego Betlejem oraz co i z kim wówczas on czynił? Kiedy nastąpiły pierwsze objawy konfliktu z wyznawcami teorii ewolucji, kiedy się nasiliły i kiedy osiągnęły punkt krytyczny? Jaki był stosunek brata Russella do ewolucji przed 1878 rokiem w związku z powyższym? Co reprezentuje 40 dni z w. 16.? Co Goliat każdego dnia czynił i którego dnia doszło do walki? Czego nie powinniśmy rozumieć odnośnie do antytypicznej walki brata Russella z teorią ewolucji i z jakich powodów? Kiedy nastąpiło główne uderzenie w ewolucję i za pomocą czego? Jakie były w typie powody rozegrania tej walki w 40. dniu wyzywania na pojedynek przez Goliata? Podaj kolejno: pierwszy powód i drugi powód. Z jakiego punktu widzenia przedstawiony jest antytypiczny pojedynek, a z jakiego nie jest przedstawiony? Co oznacza wyzywanie przez Goliata na pojedynek rano i wieczorem przez 40 dni?

      (7) Kiedy w antytypie wypełniły się wydarzenia z wersetów 17-19? Co przedstawia efa prażma? A co 10 bochenków chleba? Co reprezentuje 10 serów? Jaki był sposób działania brata Russella? Jak to jest pokazane w typie? Co przedstawia prośba Isajego skierowana do Dawida według w. 17.? A co polecenie Isajego dane Dawidowi, aby dowiedział się, jak mają się jego bracia? Co przedstawia polecenie Isajego, aby Dawid przyniósł żołd swych braci? Przez co w antytypie jest określony czas wydania tego polecenia i z jakich względów? Co wskazuje na czas stoczenia walki opisanej w wersetach 17-19? Kto w tę walkę był zaangażowany wg w. 19.? Wymień głównych przywódców.

      (8) Co brat Russell zaczął czynić we wrześniu 1881 r. i jak to jest pokazane w w. 20.? Co przedstawiają owce? Kto był antytypicznym stróżem z w. 20. i jaka była jego rola? W czym objawiło się wykonywanie przez brata Russella nakazu antytypicznego Isajego? Do jakiego miejsca doprowadziła naszego Pastora ta działalność i w jakim momencie, jak to jest pokazane w w. 20.? Jaki był stan obu symbolicznych armii z w. 21. w roku 1881? Określ kolejno poszczególne szyki obu armii. Co w 1881 r. zostało wyraźnie zarysowane i jak długo to pozostawało w takim stanie? Co przedstawia pozostawienie przez Dawida przyniesionego bagażu u stróża sprzętu armii (w. 22.)? Co przedstawia bieg Dawida w stronę wojska? A co przywitanie się Dawida ze swoimi braćmi?

      (9) Co zdarzyło się, gdy Dawid rozmawiał ze swoimi braćmi w typie i antytypie? Jaka była postawa i działalność głównych zwolenników ewolucji? Czyją uwagę ona na siebie zwróciła? Jak zareagowali chrześcijańscy wojownicy na ewolucję według w. 24.? Jak nie należy rozumieć tego, że cofnęli się oni ze strachem? Jak zatem powinniśmy myśleć o tej sprawie w antytypie? Co w w. 25. przedstawia rozmowa wojowników Izraela o Goliacie? Jakie elementy w typie i antytypie ta rozmowa obejmowała zgodnie z w. 25.?

      (10) Jakim człowiekiem był brat Russell? Co te cechy powodowały i co on w związku z tym uważał? Jakie wrażenie te czucia wywierały na obrońcach Biblii i jak to jest przedstawione w w. 26.? Co jest antytypiem drugiego pytania zadanego przez Dawida w w. 26.? Co lud odpowiedział Dawidowi w typie i antytypie? Jakie wrażenie to rozważanie wywrze na uważnym czytelniku?

      (11) Jakie wydarzenia w. 28. przekonują autora, że przedstawił prawdziwy antytyp Elijaba? Co jest wiernie przedstawione w postawie i słowach Elijaba w w. 28.? Co pokazują słowa „usłyszał Elijab” w w. 28.? Co przedstawia fakt, że Elijab zapalił się gniewem? Na co wskazują słowa Elijaba „po coś tu przyszedł” w typie i antytypie? Co pokazuje w antytypie drugie pytanie Elijaba: „komuś poruczył onę trochę owiec na puszczy?” W czym uwidaczniała się ta ich pogarda? Co uważali odnośnie do miejsca przebywania symbolicznych owiec? Jak tę myśl pokazuje Pismo Święte? O co także z pewnością oni oskarżali brata Russella i jak to wyraża w. 28.?

      (12) Jaką była odpowiedź Dawida w w. 29. i jaki skutek wywarła na Elijabie w typie i antytypie? Dlaczego kolejne stwierdzenie Dawida: „wszakiem tu na rozkazanie przyszedł” było słuszne w typie i antytypie? Jakie pytanie w związku z tym zadaje autor? Jaki był antytypiczny skutek odpowiedzi Dawida? Co przedstawia odwrócenie się Dawida od Elijaba w w. 30.? Jaka była jego postawa wyrażona w typie słowami „pytał się” w. 30. i jaka była na te pytania odpowiedź ludu? Jakie przekonanie wzbudziła pewność Dawida w. 31. i czym ona poskutkowała? Jak to wypełniło się w antytypie? Czego w związku z tym pragnęli książęta utracjuszy koron dwunastu denominacji chrześcijaństwa?

      (13) Jaka historia będzie obecnie przedstawiona? Od kogo autor usłyszał tę historię i w jakich okolicznościach? Jaki pogląd miał brat Russell na temat swojej zdolności przedstawiania prawdy i co w związku z tym czynił? Jaką decyzję ostatecznie podjął brat Russell i czym się charakteryzowała wybrana przez niego osoba? Jak typicznie był przedstawiony dr Cook i co nastąpiło, gdy brat Russell wybrał go dla celu przedstawiania prawdy? W jakim momencie brat Russell zgłosił się do dr. Cooka i z jakim uzbrojeniem? O czym brat Russell opowiedział dr. Cookowi? Jak to jest pokazane w w. 32.? Szczególnie w jakim wyrażeniu? Jak dr Cook wysłuchał historii naszego Pastora i co podczas tej rozmowy dostrzegł? Co dr Cook wyraził w stosunku do brata Russella i jak to jest pokazane w w. 33.? Jak typicznie jest pokazana odpowiedź naszego Pastora dana dr. Cookowi zgodnie z wersetami 34. i 35.?

      (14) W jaki sposób ta odpowiedź była udzielana dr. Cookowi przez naszego Pastora i jaka była reakcja dr. Cooka? O czym brat Russell zapewnił dr. Cooka odnośnie do jego poglądu na Biblię? Przez kogo zostały opracowane poglądy pokazane w lwie i niedźwiedziu, jakimi one były w porównaniu z poglądami wymyślonymi przez niepoświęconych? Jak to pokazuje w. 36.? Dlaczego ci niepoświęceni mieli ponieść porażkę? Jak te myśli pokazują teksty Pisma Świętego? O czym brat Russell zapewnił dr. Cooka zgodnie z w. 37.? Jak na to zareagował dr Cook, jak to pokazuje typ? Co dr Cook zaproponował bratu Russellowi i z jakiego powodu? Co brat Russell uczynił z argumentami dr. Cooka po zapoznaniu się z nimi i jak to jest przedstawione w typie w wersetach 32-39? W jaki sposób autor przedstawił tę historię jako antytyp?

      (15) Z jakiego powodu autor przytacza pozostałą część tej historii, pomimo czego? Co brat Russell ofiarował dr. Cookowi i z jaką prośbą oraz jaką otrzymał obietnicę? Kiedy brat Russell ponownie odwiedził dr. Cooka i o co go zapytał? Jaka była odpowiedź dr. Cooka w związku z tym pytaniem brata Russella? Jaka jest pierwsza lekcja, którą możemy wyciągnąć z tej historii? Jaka jest druga lekcja? Jakim wyborem był wybór dokonany przez brata Russella i dlaczego?

      (16) Co przedstawia wzięcie przez Dawida kija do ręki (w. 40.)? Co przedstawia potok i pięć kamieni wziętych przez Dawida z potoku? Co jest pokazane w gładkości kamieni wziętych z potoku? Co przedstawia torba pasterska i kieszeń do której zostały włożone kamienie? Co przedstawia proca? Jaką metodą posłużył się nasz Pastor przeciw teorii ewolucji? Co było zdefiniowane powyżej odnośnie do włóczni i mieczy i co do tego można obecnie dodać? Co w ten sposób poznaliśmy? Co reprezentuje proca w ręku Dawida w w. 40.? Co przedstawia zbliżanie się Dawida do Goliata? Co jest przedstawione w w. przez przybliżanie się Filistyńczyka ku Dawidowi oraz jego giermka, który niósł przed nim tarczę?

      (17) Co jest pokazane przez dostrzeżenie Dawida przez Filistyńczyka (w. 42.)? Co jest zobrazowane przez zlekceważenie Dawida i z jakiego powodu to nastąpiło w typie i antytypie? Co jest przedstawione przez młodość Dawida, przez to, że był piękny i rumiany? Co w Biblii przedstawia pies (w. 43.) i jaki jest tego powód? Do czego odwołują się wszystkie chrześcijańskie sekty? Jakie znaczenie obejmuje sobą pogardliwe pytanie Goliata z w 43.: „Izalim ja pies, iż ty idziesz na mię z kijem”? Co oznacza przeklinanie Dawida przez Filistyńczyka przy użyciu jego bogów? Czym teoria ewolucji groziła bratu Russellowi, jeśli będzie nadal z nią walczył (w. 44.)? W jaki sposób zostało to wyrażone w antytypie?

      (18) Co przedstawia odpowiedź Dawida zawarta w słowach: „Ty idziesz do mnie z mieczem i z oszczepem, i z tarczą” (w. 45.)? Czego nie obawiał się brat Russell, przygotowując się do walki i jak to jest pokazane w w. 45.? Jak zupełność wiary brata Russella jest pokazana wg w. 45. w tym konflikcie? Co jest pokazane przez wyrażenie Dawida „dziś” zgodnie z Iz. 54:17? Co przedstawia wyrażenie: „dziś cię poda Pan w ręce moje, a zabiję cię”? Co w antytypie pokazuje wyrażenie: „odejmę głowę twoję od ciebie” w. 46.? A co wyrażenie: „ptactwu powietrznemu, i bestiom ziemskim”? Dla czyjej chwały Dawid miał tego dokonać i dla jakiego celu według w. 46. w typie i antytypie? Kogo obejmuje w w. 47. wyrażenie: „wszystko to zgromadzenie”? O czym zarówno chrześcijanie jak i niewierzący mieli się dowiedzieć? Co pokazuje wyrażenie w. 47.: „poda was w ręce nasze” i dlaczego?

      (19) Co ukazuje w. 48. w typie i antytypie? Co przedstawia w w. 49. sięgnięcie przez Dawida do torby? A co wyjęcie z niej kamienia? Co reprezentuje wystrzelenie kamienia przez Dawida? Jakiej metody używał nasz Pastor w tej dyskusji? Co przedstawia ugodzenie Filistyńczyka w czoło? Co reprezentuje głowa Goliata i jego czoło? W jakiej broszurze i w jaki sposób brat Russell użył argumentu Okupu? Czego i zgodnie z jaką zasadą wymagała Boska sprawiedliwość w zamian za dług pierwszego człowieka? Jaki zatem nie mógł być pierwszy człowiek, co musiał posiadać i dlaczego? Jak Boska sprawiedliwość nigdy nie działa i jaki wniosek wynika z tego w odniesieniu do pierwszego człowieka?

      (20) W co ten argument uderzył ewolucję? Jakie było to uderzenie w swym skutku w typie i antytypie? Co jest pokazane w tym, że cios zadany przez Dawida początkowo oszołomił Goliata? Co oznacza wyrażenie: „padł twarzą swą na ziemię” (w. 49)? Co jest podane w w. 50. jako podsumowanie i co należy do tego dodać, z jakim naciskiem? Co było dodatkowym upokorzeniem zabitego wroga według w. 51.? Na co wskazuje stwierdzenie w. 50., że Dawid nie miał miecza w ręku? W jaki sposób w. 51. pokazuje dalszy szybki triumf brata Russella nad teorią ewolucji? Jak w starożytności był symbolizowany triumf nad wrogiem i jak to jest pokazane w Ps. 91:13? Jak to wynika z innych przytoczonych tekstów Pisma Świętego? W jaki sposób brat Russell symbolicznie zdeptał teorię ewolucji?

      (21) Jakiej pierwszej prawdy użył brat Russell przeciw teorii ewolucji i na czym polegała ta argumentacja? Jakiej drugiej prawdy z pięciu użył brat Russell i w jaki sposób posłużył się nią? Która prawda, jako czwarta z pięciu, została użyta i przedstawiona przez brata Russella w zgodzie z 2 Piotra 1:4? W jaki sposób prawda o wysokim powołaniu stała się niezbitym dowodem obalającym ewolucję? Jaka była piąta prawda użyta przez brata Russella przeciw teorii ewolucji i w jaki sposób została użyta dla tego celu? Czym byłaby dla ludzkości restytucja, gdyby teoria ewolucji była prawdziwa? Czego brat Russell dokonał przy pomocy tych symbolicznych pięciu kamieni?

      (22) Co przedstawia miecz Goliata i jak był on używany przez wyznawców ewolucji w antytypie? Co uczynił brat Russell z symbolicznym mieczem Goliata zgodnie z w. 51.? Czego wynikiem nie były różne wynalazki, ale czym one były spowodowane i czego były zewnętrznym wyrazem? Co brat Russell wykazał odnośnie do ludzkich zdolności w kontekście różnych osiągnięć cywilizacyjnych i postępującej ludzkiej degradacji? Czego w związku z tym dowodzi historia? Co musiałoby być prawdą odnośnie do dzieci wielkich wynalazców i myślicieli, gdyby ewolucja była prawdą? Jak przedstawia się rzeczywistość w tej sprawie? Co brat Russell wykazał na podstawie faktów odnośnie do osiągnięć poprzednich wieków w różnych dziedzinach porównywanych z tymi, które zaczęły mieć miejsce od 1799 r.? Co on tym sposobem uczynił?

      (23) Jak podziałało zwycięstwo Dawida na armię filistyńską i co to przedstawia w antytypie? Co uczynili obrońcy Biblii poza prawdą i obrońcy Biblii w prawdzie zgodnie z w. 52.? Co oznaczają nazwy Akkaron, Get i Saraim określające granice pościgu w typie? Jaką myśl zdaje się zawierać antytyp tego? Czym przejawiał się antytypiczny pościg? Jakie wybitne postacie brały udział w tym pościgu i jaki był jego rezultat? Co z pewnością pokazuje drugie przesiewanie? Co w w. 53. jest pokazane przez złupienie obozu filistyńskiego przez synów izraelskich? Jak nie należy rozumieć, a jak należy rozumieć zabranie przez Dawida głowy Goliata do Jerozolimy według w. 54.? Co to oznacza w antytypie? Co przedstawia trzymanie przez Dawida w namiocie zbroi Goliata? Do czego i do jakiego momentu mogło to służyć?

      (24) Czym kończy się historia Dawida i Goliata w badanym rozdziale? Jakie jest znaczenie imienia Abner i kogo on najprawdopodobniej przedstawia? Co przedstawia pytanie Saula w w. 55. skierowane do Abnera? Co przedstawia odpowiedź Abnera i co ona sugeruje w antytypie? Co przedstawia polecenie Saula dane Abnerowi w w. 56.? Co przedstawia powrót oraz przyprowadzenie Dawida do Saula po pogromie Goliata według w. 57.? Na co powinniśmy zwrócić uwagę w scenie spotkania Dawida z Saulem jako godnej zapamiętania? Jak nie należy w antytypie rozumieć spotkania Dawida z Saulem, a jak należy je rozumieć?

      (25) Jakie było zapytanie skierowane przez Saula do Dawida w w. 58. i jak to spełniło się w antytypie ? Jaka była i w jaki sposób została udzielona w antytypie odpowiedź Dawida na pytanie Saula? Co ta odpowiedź oznaczała? Co stanowiła ta pełna pokory i mocy odpowiedź antytypicznego Dawida?

poprzednia stronanastępna strona