Epifaniczny tom 1 – rozdział 2 – str. 31

Boskie Przymioty Istoty

błędem jest traktowanie Boga jako wielkiego umysłu bez ciała. Ani rozum, ani Pismo Święte nie podają nam takiej myśli. Powstała ona w złudnych abstrakcjach i spekulacjach pogańskich filozofów, szczególnie greckich, od których została zapożyczona i wprowadzona do wyznań ciemnych wieków, stając się jednym ze środków ogłupiania i wprowadzania w błąd wielu z ludu Bożego w ich rozmyślaniach nad istotą Boga. Gdy mówimy, że Pismo Święte uczy, iż Bóg posiada coś więcej niż umysł – że oprócz niego posiada ciało, co oznacza także posiadanie organizmu – nie mamy na myśli tych wersetów, które niewątpliwie są antropomorficzne: to znaczy tych, które obrazowo przypisują Bogu postać i części ciała człowieka. Mamy raczej na myśli te stwierdzenia, które literalnie i jednoznacznie wiążą Boga z ciałem. Gdy Jezus mówił, że żaden człowiek nigdy nie widział „osoby” Boga (Jan 5:37), zdecydowanie twierdził, że Bóg ma ciało. To samo zawiera się w twierdzeniu Boga, że żaden człowiek nie przeżyłby, gdyby Go ujrzał (2 Moj.33:20-23). Werset ten oznacza bowiem, że może być On widziany przez człowieka, ale ze zgubnymi dla niego skutkami. Skoro może być widziany, musi posiadać coś więcej niż tylko umysł: musi posiadać ciało, czyli organizm. Fakt ten zawarty jest również w stwierdzeniu, że „Bóg jest duchem” (Jan 4:24); święty Paweł jednoznacznie powiada nam bowiem, że istoty duchowe mają ciała (1Kor. 15:44-49). Wszystkie teksty mówiące o niebie jako o Jego mieszkaniu sugerują to samo (Psalm 73:25; Mat. 5:16,45; 6:9 itp.). Wynika to także w sposób oczywisty z wersetu (Żyd.1:3), który mówi nam, iż Jezus jest obecnie dokładnym obrazem osoby Ojca. Wersety te niewątpliwie sugerują, że Bóg posiada ciało.

Gdy mówimy, że Bóg posiada ciało, nie chcemy oczywiście powiedzieć, że składa się ono z materii, ponieważ tak nie jest. Gdy mówimy, że ma ono organizm, nie mamy też na myśli, że ma wszystkie te same wszystkie organy, co my. Z oczywistych powodów nie mógłby korzystać On z wielu organów, jakie my posiadamy. Z powodu samoegzystencji nie

poprzednia stronanastępna strona