Epifaniczny tom 1 – rozdział 4 – str. 198

Niższe pierwszorzędne Łaski Boskiego Charakteru

nietaktowny i służalczy może być królewski w swym sercu czy postawie. Na miano królewskości nie zasługują także ludzie samolubni i pozbawieni patriotyzmu. Czy świat nie uważa, że ludzie niepraktyczni i niewierni nie mogą być królami? Dlaczego? Ponieważ cechy te są bezpośrednim zaprzeczeniem tego, co według nas powinien posiadać król. Jako wódz i władca swego ludu musi być dostatecznie inteligentny i mądry, by tworzyć prawa i metody wprowadzania ich w życie w celu prowadzenia, rządzenia i świadczenia dobra. Musi być stały i stanowczy, by udzielić tym prawom i metodom niezbędnego wsparcia w celu uczynienia ich skutecznymi. Musi być taktowny, by zdobyć dla siebie swych poddanych, i dostatecznie dostojny, by zdobyć szacunek gwarantujący ich posłuszeństwo. Musi być na tyle niesamolubny, by interesy wspólnoty stawiać ponad własnymi w celu zapewnienia dobra swego kraju. Musi być takim patriotą, by brać pod uwagę tylko interes narodu. Musi być na tyle praktyczny, by z dobrymi efektami wprowadzać w czyn prawa i metody, oraz na tyle wierny, by uczynić siebie ucieleśnieniem sumienności w wypełnianiu obowiązków swego urzędu. Taki król zaiste jest królewski. Dawid w Izraelu i Alfred w Anglii należą do najbardziej wybitnych przykładów takich królów wśród ludzkich władców. O każdym z nich słusznie można powiedzieć, że byli królami w każdym calu.

      Jehowa posiada jednak te cechy królewskości w stopniu najwyższym, i dlatego jest największym i najlepszym ze wszystkich królewskich władców. Jego wszechwiedza sprawia, że wie o wszystkim, co dotyczy królewskości jako takiej, jej obowiązków, praw, poddanych, procesów, celów i rezultatów. Jego mądrość sprawia, że potrafi wykorzystać Swą wiedzę w sposób najlepiej umożliwiający osiągnięcie celów rządzenia – dobra Swych poddanych. Panowanie nad Sobą sprawia, że dostosowuje się do warunków i wymogów Swego urzędu jako Króla. Jego powściągliwość sprawia, że wytrwale realizuje Swe cele aż do pomyślnego ich zakończenia.

poprzednia stronanastępna strona