Epifaniczny tom 1 – rozdział 6 – str. 313

Trzeciorzędne Łaski Charakteru Boga

samokontroli, cierpliwości, pobożności, miłości braterskiej i bezinteresownej (wyższych pierwszorzędnych łask); po drugie sympatyczności, pokojowości i przyjacielskości (niższych pierwszorzędnych łask); a po trzecie wspaniałomyślności, nieskwapliwości, powściągliwości, przebaczenia i wyrozumiałości (łask drugorzędnych) w ocenie, uczuciach i postępowaniu wobec osób i rzeczy. Widzimy zatem, że dotyczy ona szerokiego umysłu i serca w ocenie, uczuciach i postępowaniu z osobami i rzeczami. Nie jest wobec nich zbyt surowa. Często ma wzgląd na słabości, wady, braki, ignorancję i małe osiągnięcia w wiedzy, charakterze i sukcesach. Jest to zaleta, która w razie potrzeby przymyka jedno całe oko i część drugiego na niedoskonałości i możliwie najlepiej interpretuje wszystkie rzeczy. Przypisuje innym najlepsze intencje, na ich korzyść rozstrzyga wszelkie wątpliwości, a rzeczy i wady, których nie da się usprawiedliwić, przypisuje brakowi wiedzy i nieuniknionej słabości, a nie świadomemu uporowi. Poza tym błogosławi ich uprzejmością i życzliwością. Tak więc pozostawia innym wiele szans do poprawy, cały czas mając nadzieję na najlepsze rezultaty ich wysiłków i udzielając im niezbędnej pomocy, a wszystko to przy pełnym, szlachetnym, wspaniałomyślnym i radosnym duchu.

      Spojrzenie na jej przeciwieństwo pomoże nam lepiej zrozumieć tę zaletę. Jej przeciwieństwem jest mały umysł i małe serce lub – jak moglibyśmy to ująć – małoduszność. Jest to ten duch, który zanosi jedyną w swoim rodzaju modlitwę: „Boże, błogosław mnie i moją żonę, mojego syna Jana i jego żonę – nas czworo i więcej nikogo”. Jest to cecha, która uważa, że tylko jej sekta czy grupa posiada prawdę i zawiera w sobie wszystkich świętych, która w żadnej innej sekcie czy też religii niesekciarskiej nie widzi niczego godnego podziwu. Uważa, że jej naród jest jedynym godnym, że jej rodzina zawiera w sobie wszystkich godnych członków ludzkości. Jest pewna, że jej partia polityczna ma monopol na esencję politycznej mądrości, jak również jedynych uczciwych i zdolnych członków partii. Krótko mówiąc, jest to kompleks skupienia uwagi na sobie i

poprzednia stronanastępna strona