Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 14
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
Muszą oni przechodzić przez długi okres szkolenia w wyższych instytucjach edukacyjnych, następnie odbywać długie praktyki jako podwładni, by w końcu stać się przywódcami. Zanim jednak nominalne kościoły żydowski i chrześcijański zdały sobie sprawę z faktu rozwinięcia się wodzów w obydwu prawdziwych Izraelach, ci pojawiali się jako w pełni przygotowani przez prawdę i jej sług, czego typem było rodzenie dzieci przez izraelskie matki bez pomocy i wiedzy Szifry i Puy. Dobre traktowanie przez Boga (w. 20) tych dwóch akuszerek ilustruje sprzyjanie i błogosławienie nominalnemu cielesnemu i duchowemu Izraelowi, jako kościołom, za taką antytypiczną opiekę nad rozwijającymi się wodzami obydwu Izraelów (Ps. 45:10). To dobre traktowanie przez Boga akuszerek, prowadzące do jeszcze większego rozwoju Izraela, jest typem tego, jak Jego błogosławieństwa dla obydwu antytypicznych nominalnych kościołów doprowadziły do większego rozwoju ludu Bożego w obydwu Wiekach. Pobożność wobec Boga, okazana przez obydwa nominalne kościoły, dzięki czemu korzystały one z Boskiej ochrony i innych błogosławieństw, jest antytypem bogobojności obydwu akuszerek, które otrzymały domy od Boga (w. 21).
(8) Polecenie faraona (w. 22), by hebrajskie niemowlęta płci męskiej były wrzucane do rzeki jest typem polecenia szatana, by rozwijających się wodzów w Izraelu cielesnym i duchowym topić w pogaństwie i światowości. Tą rzeką jest Nil, a w tym miejscu obrazuje on narody będące w harmonii z obecnym złym światem. Gdy nie powiódł się pierwszy wysiłek szatana – by nominalne kościoły żydowski i chrześcijański odłączały od społeczności i służby rozwijających się wodzów ludu Bożego w obydwu Wiekach – uciekł się on do kolejnej misternej metody ich niszczenia, tzn. starał się topić ich w świeckich i fałszywych religijnych praktykach. W czasie Wieku Żydowskiego próbował to czynić przez wprowadzanie do Izraela pogańskiej świeckości i pogańskich religii. Stąd wysiłki wprowadzenia w Izraelu kultu Baala, Astarot, Molocha itd. w okresie sędziów i królów; stąd wysiłki podbicia i opanowania Izraela przez bliskie i dalekie ludy w tamtym czasie; stąd wysiłki zaprowadzenia manier,