Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 37
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
który jestem oraz Jestem nie podają nam oczywiście imienia Boga, ponieważ w hebrajskim słowa te są następujące: ehyeh asher eheh i ehyeh. Sugerują one charakter i naturę Boga, tj. wskazują na pewne przymioty Jego charakteru i istoty.
(29) Wyrażenie „Jestem, który jestem” jest hebrajskim idiomem, który powtarza czasownik główny użyty w zdaniu, i oznacza: Jestem tym, kim chcę być. Przytoczymy kilka przykładów tego hebrajskiego idiomatycznego powtarzania czasownika głównego, jakie występuje tutaj, dzięki czemu ten rodzaj idiomu stanie się zrozumiały: „poślij tego, kogo posłać masz” (2Moj. 4:13), tj. poślij tego, którego wybierzesz lub którego zechcesz wybrać. „Poszli, gdzie poszli” (1Sam. 23:13), tj. poszli tam, gdzie chcieli lub gdzie im się podobało. „Gdyż ja idę, gdzie idę” (2Sam. 15:20), tj. gdyż idę tam, gdzie chcę lub gdzie mi się podoba. „Zatrzymaj się tam, gdzie się zatrzymasz” (2Król. 8:1), tj. zatrzymaj się tam, gdzie chcesz lub gdzie ci się podoba. Powtórzenie czasownika, występujące w powyższych czterech przykładach, ilustruje jego użycie w 2Moj. 3:14, gdzie jego znaczenie jest zatem następujące: Jestem tym, kim chcę być. Wyrażenie „Jestem” w ostatnim zdaniu wersetu 14 odnosi się do Boskich przymiotów istoty, natomiast wyrażenie „Jestem, który jestem” w pierwszym zdaniu wersetu 14 odnosi się do Jego przymiotów charakteru. Jeśli chodzi zatem o przymioty istoty, werset 14 mówi o Boskiej samoegzystencji, wieczności, nieśmiertelności, supremacji, nieograniczoności, niezależności itd., a jeśli chodzi o przymioty charakteru – o Boskiej mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy. Składają się one bowiem na charakter, który On pragnie okazywać lub którego okazywanie Mu się podoba.
(30) Zatem pytanie Mojżesza z wersetu 13 jest typem pytania naszego Pana o to, co ma ogłosić ludowi Bożemu na temat Boskich przymiotów istoty i charakteru. I rzeczywiście, w okresie Paruzji i Epifanii odpowiadał On na takie pytania, co czynił w Strażnicach, tomach, broszurach, traktatach, kazaniach, Prawdzie, Zwiastunie oraz w Epifanicznych wykładach Pisma Świętego.