Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 44
Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia
jak Bóg zapowiedział Chrystusowi, że przez wyżej opisane postępowanie prawda i jej słudzy pozbawią sług szatana Boskiej prawdy oraz dobrych cech, jakie posiadają, pozostawiając im ich błędy i wady. W historii 2 Mojżeszowej sprawa ta jest wspominana jeszcze dwukrotnie (11:2; 12:35,36) – raz jako polecenie, a raz jako akt historyczny. Szczegóły te omówimy przy wyjaśnianiu 2Moj. 12:35,36.
(38) Obecnie rozpoczynamy analizę 2 Mojżeszowej 4 rozdziału. Tłumaczenie (w. 1): nie uwierzą mi; nie usłuchają; rzekną: nie ukazał się tobie Pan najwyraźniej nie pasuje do tego kontekstu, chociaż samo w sobie jest gramatycznie całkiem poprawne. Równie gramatycznie poprawne jest użycie słowa mogą. Powodem, dla którego słowo mogą lepiej tutaj pasuje jest to, że nie możemy sobie wyobrazić, by po zapewnieniu Boga, iż duchowy Izrael zareaguje przychylnie (2Moj. 3:18), nasz Pan mówił Jehowie, że tak nie będzie. Słowo mogą sugeruje możliwość ich powątpiewania, dopóki nie otrzymają wystarczających dowodów, w wyniku których uwierzą. Ponieważ w rzeczywistości naprawdę tak było, słowo mogą najwyraźniej jest właściwym tłumaczeniem w tym przypadku z uwagi na kontekst. Tłumaczenie to rzuca także lepsze światło na Mojżesza, gdyż nie powinniśmy zakładać, że zaprzeczał on Panu, chyba że zostałoby to wyraźnie stwierdzone. Odpowiedź Boga wskazuje, że zarówno w typie, jak i antytypie posłaniec pragnął być wyposażony w tak mocne listy uwierzytelniające, by przekonać ludzi o Boskim pochodzeniu swej misji, w przeciwnym razie bowiem mogliby mieć powody do powątpiewania. Proponujemy więc, by słowa mogą użyć jako czasownika pomocniczego dla tych trzech kolejnych czasowników.
(39) Zauważmy, że w odpowiedzi Bóg podał trzy znaki. Pod koniec pierwszego i drugiego z nich Bóg powiedział, że jeśli Izraelici nie uwierzą pierwszemu znakowi, dany zostanie drugi, a jeśli i to ich nie przekona, udzielony zostanie trzeci, który ich przekona. Ten powtórzony cel znaków jest kolejnym potwierdzeniem myśli, że słowo mogą powinno być