Epifaniczny tom 11 – rozdział 1 – str. 57-68

poprzednia stronanastępna strona

Niewola Izraela i przygotowanie do wyzwolenia

PYTANIA  

         (1) Czym poprzedzimy nasze wyjaśnienie 2Moj. 1:6-15:21 i dlaczego? Jakie okresy czasu wchodzą w zakres antytypu? W jakich wersetach znajduje się większość tej historii i czego jest ona typem? W jakich wersetach znajduje się pozostała część tej historii i jakich okresów czasu dotyczy to w antytypie? Co ilustruje Egipt jako kraj? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Typem kogo jest faraon jako król Egiptu? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Kogo reprezentują Izraelici? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co przedstawia  ciemiężenie, wzdychanie i płacz Izraela? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Kogo obrazują Egipcjanie? Jak potwierdzają to przytoczone wersety? Co reprezentują przełożeni? Jak jest to biblijnie dowiedzione? Do czego te ogólne uwagi są pomocne? Jak można z korzyścią badać nasze komentarze?

         (2) Co, jeśli chodzi o antytyp, oznacza wzmianka o śmierci Józefa i jego pokolenia? Czego typem jest wielki przyrost Izraela? Jaka była liczba ludu Bożego w czasie Wieku Patriarchów? Kiedy rozpoczął się jego przyrost w antytypie, przez jakie okresy był kontynuowany i w którym Wieku napełnił on antytypiczny Egipt? Czego typem jest to, że nowy faraon nie znał Józefa? Co reprezentuje jego powstanie – kiedy rozpoczęło i zakończyło się to w antytypie? Czego szatan zaprzestał, a co rozpoczął z nastaniem oświecenia? Jaka jest różnica między dwoma faraonami z 2Moj. 1-15? Jaka zmiana powinna być dokonana w wersecie 9 i co reprezentują słowa faraona o niebezpiecznym przyroście Izraela? Czego typem jest usiłowanie wzbudzenia przez faraona pełnych zazdrości obaw wśród Egipcjan? W jaki sposób starał się on je wzmóc w typie i antytypie?

         (3) Czego typem jest doradzenie przez faraona metod zmniejszenia liczebności Izraelitów? Od czego to się zaczęło i jak było kontynuowane w czasach Starego i Nowego Testamentu? Jaki był cel tych sugestii w typie i antytypie?

         (4) Jaki był pierwszy krok faraona w uciskaniu w typie i antytypie? Jak było to kontynuowane w Wieku Żydowskim i Ewangelii? Kiedy grzech, jako przełożony, zaczął szczególnie uciskać lud Boży, kiedy to kontynuował i kiedy wzmógł to ciemiężenie jeszcze bardziej? Jaki był wpływ błędu na lud Boży – kiedy się rozpoczął, jak był kontynuowany w Wieku Żydowskim i kiedy osiągnął punkt kulminacyjny w Wieku Ewangelii? Jakie trzy wielkie błędy były szczególnie ciemiężące, a jakie im towarzyszyły? Czego dowodzą powyższe fakty?

         (5) Co przedstawia zbudowanie przez Izrael kolejno Pytom i Rameses? Co reprezentuje fakt, iż były one miastami składu? Czego typem jest przyrost Izraela pomimo uciskania i co jest tego dowodem? Czego typem jest smutek Egipcjan z powodu przyrostu Izraela i jaki był rezultat tego smutku w typie i antytypie? Czego typem są: glina, cegły i prace polowe i jak wpływały one na typiczny i antytypiczny Izrael?

         (6) Co znaczą imiona Szifra oraz Pua – czego typem są te kobiety? W jaki sposób antytypiczna Szifra i Pua wykonywały swe obowiązki? Jaki jest antytyp starań faraona, by kobiety te zabijały przy narodzeniu niemowlęta płci męskiej? Jak zachowywały się one w typie i antytypie, a co obydwa kościoły nominalne często czyniły wobec dobrze rozwiniętych wodzów w antytypie – jakie są niektóre tego przykłady? Jak jest zilustrowane zachowywanie przez nie rozwijających się wodzów? Czego typem jest nagana faraona dla Szifry i Puy? Jakie są nasze doświadczenia z tym związane?

         (7) Co można powiedzieć o prawdziwości odpowiedzi akuszerek? Czego typem jest podany przez nie fakt i jakie przykłady z Wieku Żydowskiego i Ewangelii to potwierdzają? Czym są antytypiczne egipskie matki – czego typem jest trudne i długie rodzenie przez nie i odmienne doświadczenie matek izraelskich? Co ilustruje dobre traktowanie przez Boga  Szifry i Puy i czego typem są korzyści dla Izraela, wynikające z dobrego traktowania tych akuszerek przez Boga? Czego typem jest zbudowanie im przez Boga domów?

         (8) Czego typem jest polecenie faraona, by hebrajskie niemowlęta płci męskiej były wrzucane do rzeki i co obrazuje tutaj Nil? Jaka jest różnica w antytypie między próbą zabijania tych niemowląt przez akuszerki a topieniem ich przez wszystkich Egipcjan? Jak ta druga antytypiczna metoda była używana w Wieku Żydowskim – jakie są niektóre tego ilustracje? Na czym polegała próba podjęta przez Antiocha Epifanesa i co ona sprowokowała? Jaki był ogólny tego skutek w całym Wieku Żydowskim?

         (9) Na jaki okres szatan pozostawił największe wysiłki w tym względzie – kiedy je rozpoczął i jak je przeprowadzał? Czym to zaowocowało, wprowadzenie czego umożliwiło, lecz jakiego celu nie spełniło? Jaką jeszcze inną formę to miało w pierwszych czterech wiekach naszej ery i czego te prześladowania tak naprawdę dokonały? Czego typem jest polecenie przez faraona – już nie akuszerkom, lecz Egipcjanom – topienia niemowląt płci męskiej z Izraela? Jak długo i gdzie takie postępowanie jest kontynuowane w antytypie – w jakich dwóch przesiewaniach Żniwa jest to widoczne? Jakie jest bardziej szczegółowe wyjaśnienie tego polecenia, kierowanego do wszystkich Egipcjan – czego typem jest zachowanie przez faraona niemowląt płci żeńskiej?

         (10) W czym tkwi klucz do drugiego rozdziału – typem kogo jest zazwyczaj Mojżesz? Gdzie jest on zawsze typem  naszego Pana i jakich pięć faktów tego dowodzi? Czym jest ten fakt i co dzięki niemu możemy zrobić z historią 2 Mojżeszowej? Co wskazuje na to, że Amram w tym typie reprezentuje Boga? Że Jochebed reprezentuje obietnice dotyczące stania się przez Jezusa pełnoprawnym Izraelitą oraz sług takich obietnic? Co obejmują te obietnice? Kogo obejmują słudzy nimi służący? Dlaczego Józef, pasterze, mędrcy, Symeon i Anna także są uwzględnieni w matce?

         (11) Czego pełnym antytypem nie są narodziny Jezusa i jaki jest pełny antytyp narodzin Mojżesza? W jaki sposób Józef i inne osoby mogą być częścią matki? Co ilustruje  spłodzenie Mojżesza przez Amrama? Co obrazuje poczęcie i rozwijanie przez Jochebed zarodka Mojżesza? Czego typem są piękne rysy Mojżesza oraz jego wyjątkowo szybki rozwój w pierwszych trzech miesiącach? Czego typem jest ukrywanie go przez te trzy miesiące? Dlaczego Jochebed nie mogła ukrywać Mojżesza dłużej niż trzy miesiące – czego to jest typem? Co reprezentuje plecionka z trzciny i włożenie do niej Mojżesza? Co przedstawia pozostawienie plecionki przez Jochebed w sitowiu w pobliżu brzegu rzeki? Czego typem jest obserwowanie przez Miriam rozwoju wypadków?

         (12) Od kogo pochodzi sekciarstwo żydowskie i kogo jest antytypem? Czego typem są służące córki faraona? Czego typem jest przybycie księżniczki nad rzekę, by się umyć? Czego typem są towarzyszące jej służące? Czego typem jest dostrzeżenie przez nią plecionki? Czego typem jest fakt, że sitowie znajdowało się na płytkiej wodzie? Kogo obrazuje służąca posłana przez księżniczkę do przyniesienia plecionki? Czego typem jest pragnienie księżniczki, by posłać po plecionkę? Co ilustruje otworzenie przez nią plecionki i ujrzenie dziecka? Co jest najczęstszym powodem płaczu dziecka – czego typem był płacz Mojżesza? Czego typem jest to, że płacz Mojżesza poruszył serce księżniczki? Co ilustruje rozpoznanie przez księżniczkę faktu, że Mojżesz był hebrajskim dzieckiem?

         (13) Czego typem jest pojawienie się Miriam z ofertą znalezienia dla Mojżesza hebrajskiej opiekunki? Czego typem jest zgoda księżniczki na tę sugestię? Czego typem jest poproszenie Jochebed, by była opiekunką? Co obrazuje polecenie księżniczki dla Jochebed? Co reprezentuje zaoferowana jej zapłata? Czego typem jest zgoda Jochebed? Czego typem jest dorastanie Mojżesza?

         (14) Jaki był wschodni zwyczaj co do czasu karmienia piersią jedynego lub ostatniego syna i jak długo niewątpliwie trwało karmienie Mojżesza piersią? Dlaczego powinniśmy wyciągać taki wniosek? Kto prawdopodobnie odwiedzał Mojżesza w czasie jego 35 lat pobytu na dworze faraona? Jak długi był odpowiedni antytypiczny czas karmienia piersią w przypadku Jezusa i dlaczego? Czego typem jest przyprowadzenie i przyjęcie Mojżesza przez księżniczkę? Jakie jest znaczenie imienia Mojżesz – dlaczego zostało mu ono nadane i jakie jest tego antytypiczne znaczenie?

         (15) Jaka jest myśl św. Pawła (Żyd. 11:24-26) na temat antytypu odwiedzenia przez Mojżesza jego ludu i obrony pewnego Żyda przed przełożonym? Czego typem jest pełny rozwój Mojżesza w tym czasie? Czego typem jest odwiedzenie przez Mojżesza jego braci w ich niedoli,  przyglądanie się ze współczuciem utrapieniom jego braci, zauważenie przełożonego bijącego Izraelitę? Czego typem jest: zabicie przełożonego przez Mojżesza, uczynienie tego skrycie oraz ukrycie ciała Egipcjanina w piachu? Jakie jest antytypiczne podsumowanie  wersetów 11 i 12?

         (16) Co wersety 13 i 14 przedstawiają w antytypie – jakie dwie klasy w Izraelu są reprezentowane w dwóch kłócących się Hebrajczykach i w jakiej przypowieści są oni przedstawieni? Co reprezentuje ich kłótnia i czego typem jest krzywdzenie przez Izraelitę swego brata? Co ilustruje skarcenie przez Mojżesza czyniącego zło i gdzie można znaleźć antytypiczne nagany? Czego typem, według św. Szczepana, jest odrzucenie Mojżesza przez Hebrajczyka czyniącego zło oraz pytanie: „Czy myślisz mnie zabić?” Czego typem jest strach Mojżesza z powodu wyjścia na jaw zabicia przez niego Egipcjanina? Co ilustruje dowiedzenie się o tym zabójstwie przez faraona? Co obrazuje usiłowanie zabicia Mojżesza przez faraona? Czego typem jest ucieczka Mojżesza i udanie się do ziemi Madiańskiej? Co przedstawia studnia i siedzenie tam przez niego?

         (17) Co oznaczają imiona Raguel oraz Jetro – typem kogo jest Jetro i Raguel? Co reprezentuje siedem córek Raguela, które były pasterkami, i wypasanie przez nie stad Raguela? Co obrazuje wyciąganie przez nie wody ze studni i napełnianie koryt? Typem kogo są źli pasterze? Czego typem jest odpędzanie przez nich córek i owiec Raguela od koryt i studni – jakie  były ich metody w antytypie? Czego typem jest przeciwstawienie się pasterzom przez Mojżesza i pomoc udzielona pasterkom? Co obrazuje napojenie ich stad przez Mojżesza? Jak przebiegał ten antytyp i w jakim stanie pozostawił prawdziwych Izraelitów – gdzie jest pokazane ich nawrócenie i poświęcenie?

         (18) Co sugeruje pytanie Raguela (w.18) – jaki jest tego antytyp i co obrazuje fakt szybkiego zakończenia w tym dniu pracy przez jego córki? Czego typem jest zadanie pytania przez Raguela i odpowiedź córek? Czego typem są pytania Raguela zadane w wersecie 20: co zostało w antytypie zasugerowane przez pierwsze z tych pytań, a co przez drugie? Jak rozjaśnia to Obj. 3:20? Czego typem jest polecenie Raguela wydane jego córkom, zawołanie przez nie Mojżesza, przyjęcie go przez nie oraz spożycie przez niego wieczerzy z nimi? Co ilustruje chęć Mojżesza do zamieszkania z Raguelem i danie mu przez Raguela Zefory za żonę? Typem kogo jest Gerson – co reprezentuje fakt, że Zefora urodziła go Mojżeszowi w ziemi Madianitów i w jaki sposób imię Gersona jest typiczne?

         (19) Co potwierdza werset 23 odnośnie faraonów? Czego nie oznacza śmierć faraona z czasu uciskania i powstanie faraona z czasu wyjścia – co obrazuje śmierć tego pierwszego i powstanie tego drugiego? Do kiedy i w jaki sposób szatan wcześniej rządził swym królestwem i szczególnie przez jakie trzy doktryny? Co znaczy Boskie prawo królów, kleru i arystokracji? W jaki sposób te trzy doktryny umożliwiły szatanowi uciskanie rodzaju ludzkiego i w jaki sposób kontrolował on trzy wyżej wspomniane klasy? W jakiej roli faraon z czasu uciskania przedstawia szatana? Jak zaprzestanie tej roli przez szatana i rozpoczęcie innej jest pokazane  w Obj. 12 – jaka była to rola i antytypem kogo jest w niej szatan? Gdzie są podane szczegóły na jej temat? Jakie jest streszczenie odpowiedniego typu i antytypu?

         (20) Jakie są doświadczenia obydwu Izraelów, w typie i antytypie, pod rządami obydwu faraonów – pod rządami którego z nich bardziej odczuwane jest ciemiężenie? Do czego to doprowadziło i czego typem są wołania Izraela, docierające do Boga? Kiedy Bóg rozpoczął działania przynoszące ulgę i jak jest to pokazane w Piramidzie? Jaki był następny krok niosący większą ulgę i jak jest to pokazane w Piramidzie? Przez co udzielona została dodatkowa ulga i w czym ulga ta osiągnęła punkt kulminacyjny? W jaki sposób Bóg w antytypie pokazał, że pamięta o Przymierzu Abrahamowym i tym Potwierdzonym Przysięgą? Czego typem jest wejrzenie przez Boga na Izrael i współczucie mu?

         (21) Czego dotyczyła powyższa część tego rozdziału i do czego przechodzimy obecnie? Czego typem jest wypasanie stada Jetra przez Mojżesza aż do rozmowy z Bogiem przy Górze Synaj? Jak jest to potwierdzone przez 2Moj. 4:14? Jakie dwa inne fakty potwierdzają, że rozmowa między Bogiem i Chrystusem miała miejsce przed rokiem 1844? Co ilustruje zaprowadzenie przez Mojżesza stada do końca płaskowyżu Półwyspu Synajskiego? Czego typem jest przyprowadzenie go do góry Bożej?

         (22) Kim był Anioł Pański w typie i antytypie i co wskazuje na to w typie? Kogo przedstawia On w tym i następnym rozdziale? Co reprezentuje płonący krzak oraz fakt, że nie spłonął? Czego typem jest ukazanie się Anioła Pańskiego w płonącym krzaku Mojżeszowi? Czego typem jest pierwsze dostrzeżenie przez Mojżesza tych zjawisk?

         (23) Co ilustruje podejście Mojżesza, by przyjrzeć się cudowi – co cudownego było w płonącym krzaku w typie i antytypie? O czym świadczy to wydarzenie w typie i antytypie? Wyjaśnieniem czego w antytypie jest cała rozmowa? Czego typem jest wołanie przez Boga, by zwrócić uwagę Mojżesza, oraz powtórzenie imienia Mojżesza? Jaką cechę miała ta rozmowa w typie i antytypie – w czym jest niezwykła? Jak powinniśmy przystąpić do jej analizy? Czego typem jest odpowiedź Mojżesza na Boskie wezwanie i czym jest to dla nas?

         (24) Czego typem jest poinformowanie Mojżesza przez Boga, by zdjął swe pasterskie sandały – do czego było to przygotowaniem w typie i antytypie? Czego typem jest towarzyszący temu zakaz? Czego typem jest to, że ziemia, na której stał Mojżesz, była święta? Jaki jest inny powód powyższego zakazu? Czego typem są słowa Boga „Jam jest Bóg ojca twego” oraz odniesienie się do Przymierza Abrahamowego w jego aspektach izraelickich? Co przedstawia fakt, że Przymierze to było podstawą wyzwolenia Izraela? Czego typem jest odwołanie się w tym miejscu do Abrahama, Izaaka i Jakuba? W jakich aspektach Bóg objawił się Mojżeszowi i Jezusowi w związku z Przymierzem? Co przedstawia pełne czci pochylenie głowy przez Mojżesza?

         (25) Co obrazuje wyraźne dostrzeganie przez Boga niedoli Izraela? Czego typem jest usłyszenie przez Niego jego wołania z powodu ucisku przełożonych i poznanie utrapień Izraela? Co w ten sposób objawione jest o Bogu? Co zawiera się w wyrażeniu „zstępuję” w typie i antytypie? Na co wskazuje użycie przez Boga czasu teraźniejszego?

         (26) Jakie dwie rzeczy Bóg polecił typicznemu i antytypicznemu Mojżeszowi? Czego typem jest Kanaan – pod jakimi dwoma względami? Co reprezentuje fakt zamieszkiwania go przez nie-Izraelitów – czego typem jest sześć wspomnianych tutaj narodów? Czego typem jest siedem narodów Kanaanu? Czego typem jest to, że Kanaan opływał mlekiem i miodem? Na jakiej podstawie może być zdobyty typiczny i antytypiczny Kanaan? Kiedy wierni wybrańcy walczą o niego, a kiedy go odziedziczą – kiedy uczynią to wierni niewybrani?

         (27) Czym jest werset 9 w relacji do wersetu 7 oraz 2Moj. 2:23-25 i dlaczego tak jest w typie i antytypie? Czego typem jest zachęcenie Mojżesza przez Boga do podjęcia działań wobec faraona i Izraela? Czego typem jest pokorna odpowiedź Mojżesza – do czyjego ducha jest ona niepodobna i dlaczego robi tym większe wrażenie? Co można powiedzieć o pokorze – kiedy została rozwinięta przez Jezusa na wieki i jakiej lekcji to nas uczy? Co reprezentuje i oznacza niezawodna obietnica Boga dla Mojżesza? Co miało być dowodem i pieczęcią powodzenia w zleconym dziele typicznego i antytypicznego Mojżesza?

         (28) Do czego nie odnosi się słowo imię w wersecie 13 oraz w 2Moj. 6:3 i dlaczego? Jakie są między innymi dwa znaczenia słowa imię? Jak są one potwierdzone przez przytoczone wersety? Czego nie oznacza, a co oznacza Boska odpowiedź? Od jakiego czasownika pochodzi słowo obecnie wymawiane jako Jehowa – jaka wymowa imienia Boga nie jest poprawna a jaka jest? W jaki sposób doszło do zagubienia prawidłowej wymowy? Jakie hebrajskie słowa użyte w Boskiej odpowiedzi nie są Jego imieniem i co one sugerują?

         (29) Czym z językowego punktu widzenia jest wyrażenie „Jestem, który jestem” i co ono oznacza? Jak potwierdzają to cztery przytoczone wersety? Co ilustrują w związku z 2Moj. 3:14? Do czego odnoszą się wyrażenia „Jestem” oraz „Jestem, który jestem” z 2Moj. 3:14? Jakich szczególnych przymiotów istoty i charakteru dotyczą te wyrażenia i dlaczego?

         (30) Czego typem jest zatem pytanie Mojżesza w wersecie 13 – kiedy i przez jakie publikacje nasz Pan odpowiadał na takie pytania? Co przedstawia polecenie Mojżeszowi, by ogłosił takie przymioty istoty i charakteru jako należące do Boga Przymierza z Izraelem na wieki? W jaki sposób ogłoszenie to zostało podane przez naszego Pana – co jest główną proklamacją prawdy paruzyjnej i epifanicznej i dlaczego Jezus zadał pytanie, będące antytypem pytania Mojżesza?

         (31) Gdzie Boskie imię występuje w swej regularnej formie – od jakich słów ono pochodzi i ile razy słowa te występują w hebrajskim Starym Testamencie? Od jakiej formy czasownikowej pochodzą hebrajskie słowa z wersetu 14 zacytowane w ak. 28 – co ten czasownik oznacza w formie Jahwe, w jakiej osobie jest ta forma, w jakiej osobie są wyrażenia w wersecie 14 i dlaczego? Jakie jest uzasadnienie używania obydwu form? Jaki jest związek między słowami wersetów 15 i 6 odnośnie Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba? Czego typem jest ponowne polecenie, by zwracając się do Izraela, Mojżesz powołał się na swoją misję od Boga? Co obrazuje zalecenie przez Boga Mojżeszowi, by zapewnił Izrael o Jego przymiotach jako wiecznych i do zapamiętania przez wszystkie pokolenia?

         (32) Co ilustruje polecenie Boga dane Mojżeszowi, by najpierw zgromadził starszych Izraela? Jakie jest znaczenie odniesienia do Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba w wersecie 16? Co przedstawia polecenie, by zapewnić starszych i lud o współczującym obserwowaniu przez Boga ich niedoli i w jakim celu? W jaki sposób typiczne i antytypiczne myśli z wersetu 17 można porównać z myślami z wersetu 8? Czego typem jest zapewnienie Mojżesza przez Boga, że starsi i lud przyjmą jego poselstwo – co wskazuje na wypełnienie się tego w typie i antytypie? Co oznacza polecenie z wersetów 16 i 17, o którego spełnieniu proroczo mówi werset 18? W jaki sposób zostało w antytypie wykonane polecenie Mojżeszowi oraz starszym, by stanęli przed faraonem? Jakie dzieła są w ten sposób typicznie przedstawione w wersetach 16-18 i co to oznacza w związku z antytypem faraona?

         (33) Co jest przedstawione w typie i antytypie w drugiej części wersetu 18 – w jaki sposób w w.18 uczyniona jest aluzja do Boga Przymierza? Co to pokazuje i dlaczego ta aluzja jest w tym przypadku mniej jasna? Czego typem są słowa, że Bóg Przymierza spotkał się z Mojżeszem i starszymi? Co mieli oni uczynić w typie i antytypie po powołaniu się na swoje upoważnienie – jak miało to być sformułowane i jak zostało wykonane? Co było istotą tej prośby? Co ilustruje polecenie, by prosili o pozwolenie na udanie się w trzydniową podróż i co przedstawiają te trzy dni?

         (34) Czego w języku hebrajskim nie oznacza wyrażenie trzy dni – co oznacza i jaki fakt to potwierdza? Czym jest antytypiczna podróż – jaki jest jej dzień pierwszy, kim są podróżujący i kiedy ich podróż się zaczyna i kończy? Kto jeszcze będzie wyzwolony z królestwa szatana w tym dniu – gdzie dotrą oni przy jego końcu? Kiedy nastąpi dzień drugi i co się w nim wydarzy? Kiedy będzie dzień trzeci – co się w nim wydarzy i jak jest to typicznie przedstawione?

         (35) Dlaczego typiczna i antytypiczna podróż nazwana jest podróżą na pustynię? Czego typem jest polecenie poproszenia o zgodę na złożenie ofiary trzeciego dnia? W jaki sposób prośba ta nie została, a jak została przedstawiona w antytypie? Kto kończy podróż i ofiarę pierwszego dnia, kto drugiego, a kto trzeciego? W jaki sposób mamy więc traktować słowa o złożeniu ofiary po trzech dniach podróży?

         (36) Czego typem jest stwierdzenie przez Boga, iż wie, że faraon ulegnie prośbie dopiero pod przymusem? Co ilustruje poinformowanie Mojżesza przez Boga, że użyje Swej mocy i uderzy Egipt i Egipcjan wieloma cudami – czym one były i czego miały dokonać w typie i antytypie? Czego typem jest obietnica przychylnego wpłynięcia przez Boga na Egipcjan, by Izraelici nie odeszli bez klejnotów i szat?

         (37) Czego typem jest polecenie, by hebrajska gospodyni poprosiła swoją egipską sąsiadkę i jej gościa o klejnoty srebrne i złote oraz szaty? Co ilustruje włożenie ich na swych synów i córki? Co obrazuje Boska zapowiedź, że doprowadzi to do złupienia Egipcjan? Jak często i gdzie jeszcze jest o tym mowa i kiedy zbadamy stosowne szczegóły?

         (38) Co obecnie rozpoczynamy – co należy powiedzieć o tłumaczeniu czasowników z w.1, jakie słowo bardziej by tutaj pasowało i dlaczego? Jaki fakt w typie także powinien to sugerować? Na co wskazuje odpowiedź Boga i co w związku z tym proponujemy?

         (39) Ile znaków uwierzytelniających podał Bóg – w jaki sposób odpowiedź Boga wskazywała na potrzebę jednego, dwóch lub trzech znaków dla celów przekonania? Co powtórzony cel tych znaków potwierdza, jeśli chodzi o użycie czasownika mogą z czasownikami z wersetu 1? Czego dowodzi antytyp co do różnego reagowania wiarą na znaki i jak jest to także pokazane w typie słowami w.8? Czego nie ma potrzeby czynić z w.2-9 i dlaczego – gdzie nasz Pastor szczegółowo zinterpretował te znaki i gdzie podane jest streszczenie tej interpretacje? Do czego odnosi się Pan w wersecie 5 i ile odniesień jest do niego uczynionych od 2Moj. 2:24 do końca rozdziału 4?

         (40) Czego typem jest pokora Mojżesza z powodu której, w oparciu o trzy fakty,  uważał siebie w br. Russellu jako niezdolnego do podjęcia się proponowanej misji? Jakie były trzy typiczne i antytypiczne fakty i na czym były oparte fakty antytypiczne? Jakie jest dosłowne tłumaczenie słowa przedtem w wersecie 10? Co oznaczają słowa Szczepana  (Dz. 7:22), jeśli chodzi o trzy trudności Mojżesza i co z tego wynika w antytypie? Co oznacza i przedstawia trzeci dzień Mojżesza? Co oznacza i przedstawia wczoraj? Co przedstawia „Od kiedy mówiłeś do sługi swego”? Jakie przeszkody miał nasz Pan w czasie tych trzech okresów – dlaczego i co było tego rezultatem?

         (41) Czego typem jest Boska odpowiedź? Czego typem jest obietnica Boga dana Mojżeszowi, że udzieli mu niezbędnych słów i myśli? Czego to oświadczenie dowodzi w odniesieniu do uwielbionego Jezusa i  kiedy było to też prawdą? Jaki wniosek wyciągamy z tego w odniesieniu do słów i myśli Mojżesza i Jezusa i czego to dowodzi?

         (42) Czego typem jest wahanie się  Mojżesza co do podjęcia misji i proszenie Boga, by posłał kogoś bardziej odpowiedniego? Jakie jaśnieją tu zalety Mojżesza i Jezusa w br. Russellu, których brakuje zuchwałym osobom sięgającym po władzę? Co prawdopodobnie oznacza to, że Bóg zapalił się gniewem na Mojżesza w typie i antytypie i dlaczego? Jakie inne wyrażenie to rozjaśnia?

         (43) W jaki sposób następujące słowa potwierdzają tę myśl? Jaki równoległy przypadek to wyjaśni? Jak ta sama zasada może być zastosowana do mniejszego zadowolenia Boga z Mojżesza i Jezusa, którzy prowadzili swe dzieło poprzez rzeczników i dlaczego tak twierdzimy? Czego typem jest zwrócenie przez Boga uwagi Mojżesza na fakt, że Aaron jest jego bratem? Czego typem są słowa Boga do Mojżesza, że Aaron potrafi dobrze mówić? Czego typem jest poinformowanie Mojżesza przez Boga, że Aaron jest w drodze, by się z nim spotkać? Co ten fakt oraz te z końca 2Moj. 2 pozwalają nam ustalić co do czasu tej rozmowy między Bogiem i Chrystusem? Czego typem są słowa Boga do Mojżesza o radości Aarona ze spotkania z nim?

         (44) Czego typem jest polecenie przez Boga Mojżeszowi, by mówił do Aarona i włożył w jego usta słowa, jakie miał wypowiedzieć do Izraela? Co przedstawia zobowiązanie się Boga, że będzie wspierał Mojżesza jako Swojego rzecznika oraz Aarona jako rzecznika Mojżesza? Co ilustruje zobowiązanie się Boga do kierowania dziełem Mojżesza i Aarona? W jaki sposób w typie i antytypie w.15 i 16 mówią o urzędzie Aarona jako rzecznika? Co oznacza w typie i antytypie fakt, że Mojżesz był bogiem dla Aarona, a Aaron – prorokiem Mojżesza? Co obrazuje wzięcie przez Mojżesza do ręki laski do czynienia znaków? W jaki sposób Mojżesz w typie i antytypie był przygotowany do dzieła wyzwolenia i prowadzenia?

         (45) Czego typem jest powrót Mojżesza do Jetra z prośbą o pozwolenie na udanie się do Egiptu, by sprawdzić jak powodzi się jego braciom? Co przedstawia zgoda Jetra i życzenie pomyślności? Co obrazuje polecenie Mojżeszowi w ziemi madiańskiej, by powrócił do Egiptu z zapewnieniem o bezpieczeństwie? Co pokazuje zabranie przez Mojżesza ze sobą żony i dwóch synów?

         (46) Czego typem jest posadzenie ich na ośle w celu zawiezienia do Egiptu? Co ilustruje ich wyruszenie do Egiptu? Co przedstawia wzięcie przez Mojżesza do ręki laski Boga? Czego typem jest powtórzenie przez Boga polecenia odnośnie wykonania cudów przed faraonem? Jak dokonało się zatwardzenie przez Boga serca typicznego i antytypicznego faraona – dlaczego Bóg mówił o tym zatwardzeniu w typie i antytypie? Jakie są dwa tego rezultaty w typie i antytypie?

         (47) Czego typem jest polecenie Boga dane Mojżeszowi, by ogłosił faraonowi, że Izrael jest pierworodnym Boga? Co przedstawia podanie tego przez Boga jako powodu żądania wypuszczenia Izraela, by ten służył Bogu? Co przedstawia polecenie Boga dane Mojżeszowi, by w przypadku odmowy ze strony faraona zagroził mu śmiercią jego pierworodnego – dlaczego oznacza to wtórą śmierć dla większości członków rzymskokatolickiej hierarchii? Czego typem jest polecenie z wersetów 21-23, podane Mojżeszowi w czasie podróży do Egiptu? Kogo, na pierwszy rzut oka, próbował zabić Bóg (w.24-26) i dlaczego to naturalne wrażenie jest błędne? Co sugeruje myśl, że zagrożone było życie Gersona, prawdopodobnie z jakiego powodu i dlaczego ta myśl jest właściwa?

         (48) Jaki typiczny fakt dowodzi, że Gerson był typem bardziej wiernej usprawiedliwionej klasy niż Eliezer? Jakie antytypiczne fakty popierają tę myśl – kto opuścił, a kto nie opuścił Babilonu w roku 1846? Co między 1846 a 1874 rokiem działo się wśród tych, którzy wyszli z Babilonu – czym groziło to antytypicznemu Gersonowi i jak zostało zażegnane? Czego typem jest gospoda z wersetu 24? Co obrazuje to, że Mojżesz, Zefora i obydwaj synowie byli w drodze?

         (49) Czego typem jest spotkanie Boga z Gersonem i co przedstawia próba zabicia go przez Boga? Co obrazuje obrzezanie go przez Zeforę ostrym nożem i ilustruje poddanie się temu przez Gersona? Czego typem jest jego rekonwalescencja i pozostanie z Mojżeszem i Zeforą? Na co wskazuje pominięcie w opisie Eliezera? Co przedstawia rzucenie napletka u stóp Mojżesza, z okrzykiem: „Jesteś mi oblubieńcem krwi” z powodu obrzezania oraz powtórzenie tej myśli?

         (50) Czego typem jest polecenie Boga, by Aaron spotkał się z Mojżeszem? Co przedstawia polecenie, by spotkanie to nastąpiło na pustyni? Co obrazuje posłuszeństwo Aarona? Czego typem jest spotkanie Mojżesza i Aarona? Czym jest pocałunek – czym są usta Chrystusa i co reprezentuje pocałunek Mojżesza i Aarona przy ich spotkaniu? Jakie są nasze doświadczenia z udziału w tym spotkaniu? Czego typem jest przekazanie przez Mojżesza Aaronowi wszystkich rzeczy objawionych mu przez Boga?

         (51) Czego typem jest fakt, że Mojżesz i Aaron najpierw zgromadzili starszych? Co przedstawia opowiedzenie przez Aarona starszym i ludowi wszystkich słów, jakie Bóg objawił Mojżeszowi? Co pokazuje wykonanie przez niego pierwszego znaku? Co obrazuje wykonanie znaku drugiego? Co przedstawia wykonanie znaku trzeciego?

         (52) Komu i w jakiej kolejności były pokazywane znaki? Na czym polegała działalność Paruzji i Epifanii? Czego typem jest uwierzenie przez lud dzięki znakom i co przedstawia jego pokłonienie się i oddanie czci? Czego wypełnieniem jest to w typie i antytypie?

poprzednia stronanastępna strona