Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 113
Próby wyzwolenia
Słowo to jest używane w Biblii na oznaczenie całej gamy olbrzymich zwierząt ziemi, przed pojawieniem się na niej człowieka, takich jak dinozaur, diplodok, stegozaur, megantozaur, gigantozaur oraz olbrzymich lądowych lub wodnych jaszczurek, krokodyli, wężów i płazów. Najbardziej ogólnym terminem odnoszącym się do nich jest słowo gad, chociaż w przekładzie A.V. najczęściej używane jest słowo smok. 100 i 150 lat temu racjonaliści wyśmiewali Biblię za mówienie o smokach. Pusząc się swą wydumaną wybitną mądrością, utrzymywali oni, iż są to jedynie mity, wymyślone przez dziecinną wyobraźnię pierwotnego człowieka, którą oni – bohaterowie oświecenia – przerośli. Jednak obecnie łopaty geologów i archeologów wykopały wiele z tych potworów z warstw ziemi, a jeden z nich (gigantozaur, pokazany w Fotodramie stworzenia) liczy sobie około 50 m długości. Smok lub gad, być może w znaczeniu krokodyla, prawdopodobnie jest poprawnym tłumaczeniem w 2Moj. 7:9,10,12. Jeśli jednak chodzi tutaj o węża, nie był to wąż mały, lecz bardzo duży – większy od boa dusiciela, ponieważ tylko takie występowały wśród taninim przed człowiekiem. Pozostałe miejsca wystąpienia słowa tanin to: 1Moj. 1:21; Ezech. 29:3; 32:2; 5Moj. 32:33; Psalm 91:13; Jer. 51:34; Neh. 2:13; Ijoba 7:12; Psalm 74:13; 148:7; Izaj. 27:1; 51:9. W wielu tych odnośnikach jest ono symbolicznie stosowane do szatana, jak ma to miejsce w przypadku odpowiadającego mu greckiego słowa drachon w kilku jego wystąpieniach w Objawieniu, gdzie również użyte jest ono w odniesieniu do władzy świeckiej, szczególnie Rzymu. O władzę świecką chodzi też w Psalm 91:13. To zastosowanie jest prawdziwe, ponieważ wspomniane w tych wersetach władze świeckie, jako narzędzie szatana, posiadają diabelski charakter. W wersetach 9, 10, 12 słowo tanin najprawdopodobniej oznacza krokodyla, ponieważ był on szczególnie święty dla Egipcjan jako boski, tj. w rzeczywistości szatański, tak jak szatan, grzech i zło. Z tego powodu cóż byłoby bardziej irytujące i przekonujące dla faraona niż przemienienie przez Aarona swej laski w krokodyla?