Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 75
Próby wyzwolenia
Podobnie szatan obciążał Jezusa i Kościół odpowiedzialnością za uwolnienie z wielu skutków przekleństwa antytypicznych Izraelitów oraz niektórych z tych, którzy nie byli antytypicznymi Izraelitami, lecz tęsknili do uwolnienia od ucisku, ponieważ obracali się wśród ludu Bożego. Nagany tej szatan udzielił przez swych specjalnych sług w kościele, państwie i kapitale, którzy z niepokojem obserwowali ducha uwolnienia od klątwy (ogłaszanego po całym świecie i przez wielu przyjmowanego), i poprzez swe przeciwstawne nauki oraz utrudniające metody ganili Kościół, a przez to Jezusa, za rozbudzanie takiego ducha przed światem ludzkości przez publiczne poselstwo „wolności dla ziemi i jej mieszkańców”, jak również dla Kościoła.
(7) Wersety 6-9 pokazują kontrposunięcia, jakie podjął faraon, by przeszkodzić Izraelowi w zdobyciu wolności. Ze swojego punktu widzenia chciał naprawić tę sytuację przez zwiększenie obciążeń dla ludu i w ten sposób zmuszenie go do większej pracy, tak by przez cięższą pracę mógł wykorzenić w nim rzekomą głupotę aspirowania do wolności, jeśli pozwoli mu się odczuć, że takie aspiracje tylko zwiększają obciążenia. Tak i szatan, protestując poprzez swych klerykalnych, politycznych i arystokratycznych rzeczników przeciwko poselstwu Chrystusa i Kościoła, podawanemu od kwietnia 1877 do kwietnia 1878 na temat uwolnienia od klątwy przez dwa zbawienia, także wprowadził w życie kontrposunięcia, zmierzające do zniszczenia pragnienia uwolnienia od klątwy w tych, którzy w większym lub mniejszym stopniu byli pobudzani przez samolubstwo. Szatan zakładał, że wszyscy są nim pobudzani i w ten sposób chciał powstrzymać ich od dążenia do uwolnienia od ucisku grzechu, błędu, samolubstwa, światowości i śmierci, co miało być zastąpione pragnieniem zwykłego złagodzenia zwiększonych obciążeń. Napisano, że „Jordan wzbiera i wylewa na wszystkie brzegi swoje przez cały czas żniwa” (Joz. 3:15), tj. przez cały czas Żniwa Żydowskiego, Ewangelii i Tysiąclecia przekleństwo grzechu, błędu i śmierci wzbiera bardziej niż w innych okresach.