Epifaniczny tom 11 – rozdział 2 – str. 99
ponieważ język i argumentacja Mojżesza były nie do przyjęcia dla króla. Ilustruje to fakt, że poselstwo Żniwa, podane przez Jezusa w tamtym czasie i na tamtym etapie jego zaawansowania, wydawało się szatanowi poselstwem niepoświęconym (nieobrzezanym). Szatan miał swój pogląd na temat poświęcenia i towarzyszących mu nauk. Przedstawił go szczególnie poprzez swych klerykalnych rzeczników. Poselstwo Jezusa, nawet w jego ówczesnej stosunkowo nierozwiniętej formie, wydawało się szatanowi niedostatecznie uległe, niewystarczająco pełne szacunku i niedostatecznie zgodne z jego pojęciami na te tematy. Między tymi dwoma poglądami istniały bowiem zasadnicze sprzeczności, sprawiające, że u władcy obecnego złego świata niemożliwe było osiągnięcie celu, któremu służył urząd Jezusa jako ambasadora. Było to prawdą tak długo, jak długo próbowano go osiągnąć wyłącznie przy pomocy perswazji moralnej. Dlatego zarówno w typie, jak i antytypie trzeba było uciec się do siły. Godna uwagi jest podwójna liczba mnoga hebrajskiego słowa oznaczającego wargi – nie liczba mnoga shephatim, lecz podwójna liczba mnoga shephataim (w. 12), tj. dwie wargi. Uważamy, że w antytypie słowo to dotyczy nauk odnośnie dwóch zbawień – to niższe jest głównym tematem Starego Testamentu, a to wyższe – głównym tematem Nowego Testamentu. Wierzymy, że wersety 29, 30, jako powtórzenie, odnoszą się do tej samej rozmowy i słów, które można znaleźć w wersetach 10-12, a są powtórzone dlatego, że Bóg chciał określić czas tej rozmowy z jej kontynuacją w pierwszej części rozdziału 7. Fragment z 2Moj. 6:14-27 został umieszczony jako wtrącenie, co w antytypie pozwala nam zrozumieć, że okres antytypicznych wysiłków i powodzenie w dziele wyzwalania obejmuje Paruzję i Epifanię, jak dowodzą tego wersety 14-27. Dlatego wersety 10-13 oraz 28-30 powinny być łączone z rozmową Jehowy i Mojżesza z 2Moj. 7:1-5.
(28) Udzielenie Mojżeszowi i Aaronowi polecenia przez Boga (w. 13), dotyczącego Izraela i faraona, by wyzwolili Izrael z Egiptu, jest typem polecenia przez Boga Jezusowi i Kościołowi, by pracowali prywatnie (Izrael) z antytypicznymi Izraelitami oraz publicznie (faraon) z szatanem w celu wyzwolenia