Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 158
Wyzwolenie pierworodnych
serca faraona przy końcu dziewiątej plagi, ma to samo znaczenie w typie i antytypie, jakie podaliśmy w poprzednich przypadkach użycia tego wyrażenia, i dlatego nie będziemy tutaj powtarzać tego wyjaśnienia.
(15) W naszych rozważaniach niewoli i wyzwolenia Izraela przechodzimy obecnie do ustanowienia Paschy. Polecenie jej przestrzegania musiało być podane przed 10 Nisan, ponieważ obejmowało ono odłączenie baranka w dniu 10 Nisan (2Moj. 12:3). Prawdę mówiąc, polecenie odłączenia baranka 10 Nisan oznacza, że polecenie przestrzegania Paschy o kilka dni poprzedziło 10 Nisan, tak by zdążyło dotrzeć do wszystkich Izraelitów, którzy byli rozrzuceni na znacznym terytorium i którzy nie posiadali środków szybkiego porozumiewania się. Także uczynienie Nisan pierwszym miesiącem (w. 2) wydaje się sugerować podanie tego polecenia najpóźniej w dniu 1 Nisan. Jednak według 2Moj. 11:4 (około północy), Mojżesz odbył ostatnią rozmowę z faraonem po dziewiątej pladze, w dzień poprzedzający noc śmierci pierworodnych Egiptu z ludzi i zwierząt. Ta okoliczność, połączona z faktem, że ustanowienie Paschy zostało polecone przed 10 Nisan, a prawdopodobnie nie później niż 1 Nisan, oznacza, że 2Moj. 12:1 powinna być przetłumaczona następująco: „Bo Jehowa był powiedział [patrz uwaga na temat czasu zaprzeszłego w ak.1 – przypis tł.]”. I tego właśnie wymaga antytyp. Zapowiedzi Mojżesza z 2Moj. 11:4-8 obejmują okres od jakiegoś czasu przed październikiem 1914 do listopada 1916 roku, w postaci zapowiedzi klęski dla antytypicznego Egiptu, co osiągnęło swój punkt kulminacyjny w wyznawaniu grzechów nad kozłem Azazela, uderzeniu Jordanu, antytypicznej pierwszej bitwie Gedeona oraz wykonywaniu [ogłaszaniu] zapisanego wyroku. Natomiast polecenie ustanowienia antytypicznej Paschy poprzedzało 10 Nisan 33 r. n.e., kiedy to nasz Pan, jako antytypiczny Baranek, został odłączony na śmierć. Jeśli chodzi o ustanowienie i funkcjonowanie antytypicznej Paschy, cofa to więc antytyp do początku Wieku Ewangelii.