Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 159

Wyzwolenie pierworodnych

      (16) Zatem w wersecie 1 (a także w następnych wersetach, gdy mówi o rzeczach poprzedzających i obejmujących zabicie naszego Baranka) Mojżesz reprezentuje naszego Pana, gdy był jeszcze w ciele. Zapowiadanie i mówienie przez Jezusa o Swojej śmierci oraz wierne wypełnianie służby, przez co pobudził Żydów do podjęcia 10 Nisan decyzji o Jego śmierci oraz do wykonania jej 14 Nisan (Mat. 12:40; 16:4,21; 17:12, 22, 23; 20:17-19, 28; 21:37-39; 26:2, 18, 24, 28, 39, 42, 53, 54; Łuk. 9:22,44; 12:50; 17:25; 22:15,37; Jana 3:4-17; 6:51; 10:11,15,17,18; 12:7, 24, 32, 33; 13:18, 19, 21; 14:19; 15:13; 18:11; 19:11) – jest antytypem polecenia przez Mojżesza ustanowienia pierwszej Paschy. Objawienie przez Boga Jezusowi myśli, iż jest On antytypicznym Barankiem (Jan 1:29, 36), który miał być odłączony 10 Nisan i zabity 14 Nisan, czego dokonał otwierając Jego umysł na zrozumienie stosownych proroctw w Zakonie i Prorokach, było antytypem mówienia przez Jehowę do Mojżesza w odnośnych wersetach. W wersecie 1 oraz w kolejnych odnośnych wersetach Aaron najpierw reprezentuje Apostołów, gdy Jezus był w ciele, a następnie – Apostołów i innych z ludu Bożego od Pięćdziesiątnicy, otrzymujących odpowiednie prawdy na temat antytypicznej Paschy w celu przekazania ich braciom. Mówienie przez Boga Aaronowi o tych rzeczach najpierw przedstawia Boskie wyjaśnienie Apostołom odnośnych nauk Jezusa, a następnie Boskie wyjaśnienie odnośnych słów Jezusa i Apostołów innym chrześcijanom, którzy mieli je wykładać swym braciom. Mówienie przez Boga w Egipcie obrazuje objawienie przez Jehowę tych rzeczy Jezusowi i Kościołowi, gdy byli oni w królestwie szatana.

      (17) Ustanowienie Nisan (w. 2) pierwszym miesiącem roku pociągało za sobą zmianę w kalendarzu, ponieważ dotychczas pierwszym miesiącem roku był pierwszy miesiąc jesieni (Tishri). Od tej pory Izraelici mieli więc dwojaki rok – świecki, rozpoczynający się w jesieni od siódmego miesiąca, Tishri, oraz religijny, rozpoczynający się na wiosnę od pierwszego miesiąca, Nisan, początkowo zwanego Abib. W tej zmianie był pewien antytyp,

poprzednia stronanastępna strona