Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 168

Wyzwolenie pierworodnych

że nasz Pan w wyniku cierpień utracił część Swojej ludzkiej doskonałości. Spożywanie gotowanego baranka reprezentowałoby zatem to, że osoba spożywająca wierzy w niedoskonałe człowieczeństwo Jezusa, jak czynią to ci, którzy uważają, że Jezus był prawdziwym synem Józefa i grzesznikiem. Zakaz spożywania gotowanego mięsa ilustruje polecenie, by nie wierzyć, iż Jezus został spłodzony przez ludzkiego ojca, że w związku z tym był grzeszny i takim pozostał, ani że choć wcześniej był doskonały, to w trakcie próby nie zachował Swojej doskonałości. Polecenie, by nie spożywać surowego mięsa obrazuje myśl, że nie powinniśmy wierzyć, iż nasz Pan w ogóle nie był doświadczany, tj. że w warunkach próby nie cierpiał jako nasz okup, ponieważ ani antytypiczny gotowany, ani antytypiczny surowy Baranek nie byłby dla nas pokarmem do wiecznego życia. By pokazać, że nie powinniśmy wierzyć w takiego antytypicznego Baranka, typ zakazywał spożywania baranka surowego lub gotowanego (w. 9).

      (26) Dwie inne rzeczy powinny być spożywane w czasie paschalnej wieczerzy: przaśny chleb i gorzkie zioła (w. 8). Także i to jest typiczne. Z powodu rozkładu i działania powodującego rozkład kwas jest symbolem zepsucia umysłowego, moralnego i religijnego – grzechu, błędu, samolubstwa i światowości (Mat. 13:33; 16:6-12; Mar. 8:15; 1Kor. 6:6-8; Gal. 5:8,9). Zakwaszony chleb przedstawia zatem stan zepsucia przez grzech, błąd, samolubstwo i światowość oraz brak prawdy, sprawiedliwości, miłości i niebiańskiego sposobu myślenia. Przaśny chleb przedstawia natomiast stan nieskażony przez grzech, błąd, samolubstwo i światowość, pełen prawdy, sprawiedliwości, miłości i niebiańskiego sposobu myślenia. Spożywanie przaśnego chleba reprezentuje przyswajanie sobie i praktykowanie prawdy, sprawiedliwości, miłości i niebiańskiego sposobu myślenia (1Kor. 6:8). Oznacza to zatem, że badamy prawdę, głosimy prawdę i praktykujemy prawdę. Spożywanie niekwaszonego chleba z mięsem baranka ilustruje fakt, że powinniśmy studiować, głosić i praktykować prawdę, przyswajając sobie zasługę Chrystusa jako naszą, ku wiecznemu żywotowi. Gorzkie zioła (dosłownie: gorzkości, gorzkie rzeczy), które współcześni Żydzi rozumieją jako chrzan,

poprzednia stronanastępna strona