Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 169
Wyzwolenie pierworodnych
nadzwyczaj gorzki produkt, także były typiczne. Co przedstawiały? Muszą one reprezentować coś związanego z chrześcijańskim życiem. Skoro jedzenie baranka przedstawia przyswajanie usprawiedliwienia z wiary i skoro jedzenie przaśnego chleba obejmuje niemal wszystkie inne elementy poświęconego chrześcijańskiego życia, muszą one reprezentować coś związanego z naszym usprawiedliwionym i poświęconym chrześcijańskim życiem. Tak naprawdę poza rzeczami pokazanymi w jedzeniu mięsa baranka oraz przaśnego chleba jest jeszcze tylko jedna kwestia związana z chrześcijańskim życiem – jego bierne zarysy – doświadczenia, cierpienia i prześladowania, towarzyszące przyswajaniu przez nas Chrystusa ku usprawiedliwieniu i poświęceniu oraz towarzyszące naszemu studiowaniu, głoszeniu i praktykowaniu prawdy. To właśnie te gorzkości – doświadczenia, cierpienia i prześladowania, towarzyszące naszemu usprawiedliwionemu i poświęconemu życiu – są pokazane w typie przez gorzkie zioła. Zatem Izraelici jedzący gorzkie rzeczy przedstawiają nas przechodzących i przyjmujących doświadczenia, cierpienia i prześladowania, towarzyszące usprawiedliwionemu i poświęconemu życiu. Tak widziane, rzeczy spożywane przy wieczerzy paschalnej, przedstawiają całość chrześcijańskiego życia.
(27) Polecenie, by upiec – nie zjeść, jak niektórzy błędnie rozumieją ostatnią część wersetu 9 – całego baranka zawarte w słowach głowę jego z nogami jego i wnętrznościami jego, ilustruje, że nasz Pan musiał być doświadczony na każdym punkcie i okazać się w tym wierny i bez grzechu (Żyd. 2:10, 17, 18; 4:15). Tylko jako taki mógł On być odpowiednim pokarmem odżywiającym nas ku wiecznemu życiu. Polecenie (w. 10), by nie pozostawiać nic ze spożywanego baranka do rana, jest typem nauki, że nie powinniśmy pozostawiać naszej uczty usprawiedliwienia i poświęcenia niedopełnionej aż do Tysiąclecia. W czasie Tysiąclecia nie będzie już bowiem usprawiedliwienia z wiary, nie będzie już studiowania, głoszenia i praktykowania prawdy z Wieku Ewangelii, nie będzie też już więcej cierpienia dla sprawiedliwości i prawdy. Musi to być zakończone przed rozpoczęciem się Tysiąclecia,