Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 174
Wyzwolenie pierworodnych
następującego po 14 Nisan główną rzeczą było spożywanie przaśnego chleba, co jest pokazane w wersecie 15: „przez siedem dni przaśniki jeść będziecie”. Wykazaliśmy powyżej, że spożywanie przez Izrael przaśnego chleba przedstawia przyswajanie przez nas prawdy, sprawiedliwości, miłości i niebiańskiego sposobu myślenia. Tydzień spożywania przaśników reprezentuje więc udział w prawdzie, sprawiedliwości, miłości i niebiańskim sposobie myślenia przez całe nasze życie, jak sugeruje to św. Paweł w 1Kor. 5:8. Polecenie usunięcia kwasu z domów jest typem Boskiego polecenia, byśmy usuwali z naszego człowieczeństwa grzech, błąd, samolubstwo i światowość w ich wszystkich szczegółach. Usunięcie kwasu pierwszego dnia obrazuje nasz osobisty początek usuwania antytypicznego kwasu na samym początku naszego chrześcijańskiego życia, a w odniesieniu do Kościoła jako całości – rozpoczęcie czynienia tego na początku okresu efeskiego. Od czasów poprzedzających dni Chrystusa Żydzi mają stałą ceremonię wyszukiwania, zbierania i niszczenia kwasu, by w ten sposób uczynić domy wolnymi od kwasu. Późnym popołudniem 14 Nisan na stole kładziony jest kawałek płótna, zwykle lnianego, w którym umieszczany jest zbierany kwas. Jego zbieranie wygląda następująco: Głowa rodziny zapala świecę, którą przez cały czas poszukiwania trzyma w lewej ręce, używając jej do rozświetlania wszystkich zakamarków domu, szczególnie tam, gdzie może znajdować się kwas. W drugiej ręce trzyma szczotkę, zwykle skrzydło gęsi pełne piór, przy pomocy którego zmiata cały kwas, jaki ukazuje się w świetle świecy. Ostrożnie przenosi go do płótna i umieszcza na nim. Po bardzo dokładnym i starannym przeszukaniu każdego miejsca w domu, nawet pod łóżkami, oraz umieszczeniu na płótnie ostatniego okruchu, kawałeczka kwasu, chwyta on razem jego cztery rogi, a następnie mocno je związuje, tak by najmniejsza ilość kwasu nie wypadła z tak zawiązanego woreczka. Następnie wrzuca worek z kwasem do ognia, gdzie ulega on całkowitemu spaleniu.
(31) Nie jesteśmy pewni, gdzie ta ceremonia ma swój początek i czy pochodzi od Boga, ponieważ Pismo Święte milczy