Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 188
Wyzwolenie pierworodnych
a skończy się w jesieni roku 1954. Dniem, którym rozpoczęły się działania wojenne w okopach, jest 21 września 1914 roku. To właśnie poprzez działania wojenne w okopach narody wzajemnie się osłabiły do takiego stopnia, że będą bezsilne, by oprzeć się ciosowi armagedonu, kiedy on nadejdzie. W ten wyraźny sposób rozpoczął się gniew – wielki ucisk – 21 września 1914 roku, pierwszego dnia siódmego miesiąca, a więc dokładnie 40 lat od początku i od końca rozważanej obecnie nocy o długości 80 lat. Zatem Pan w zapowiedzianym czasie rozpoczął zabijanie antytypicznych pierworodnych z ludzi i zwierząt Egiptu. Wyjaśniliśmy już antytypy pierworodnych Egiptu z ludzi i zwierząt – ci pierwsi przedstawiają nowe stworzenia, a ci drudzy człowieczeństwo klasy wtórej śmierci. Gdy przeminie gniew, nikt z nich nie pozostanie żywy w swym nowym stworzeniu ani w człowieczeństwie, tak jak nikt z ich typów („wszystkie pierworodne w ziemi Egiptu”; „i pierworodne z bydląt” – w. 29) nie został zachowany tamtej typicznej nocy.
(44) Jak można zauważyć, między wypełnieniem podanym w wersecie 29, a jego zapowiedzią podaną w 2Moj. 11:5, następuje zmiana wyrażenia podającego pochodzenie społeczne tych, których pierworodni zostali zabici. W zapowiedzi kontrasty społeczne są podane jako pierworodny faraona na tronie oraz pierworodny niewolnicy, która jest przy żarnach – pierworodny króla oraz pierworodny niewolnicy najniższego stanu. Jednak w wypełnieniu kontrast występuje między pierworodnym króla a pierworodnym więźnia (pierworodny więźnia, który był w więzieniu – w. 29). Czy występuje tutaj sprzeczność? Z pewnością nie. Skąd więc ta zmiana? Wymaga jej antytyp. Jak zauważyliśmy przy rozważaniu antytypu 2Moj. 11:5, nasz Pan wypowiadał straszne groźby z 2Moj. 11:4-8 przez antytypicznego Aarona od jesieni 1913 do jesieni 1916 roku i dlatego podał jedynie taką zapowiedź, jaką Kościół w tamtym czasie rozumiał. Wtedy nie rozumieliśmy, że w czasie ucisku będziemy przeżywali trzy małe skale Wieku Ewangelii i że w tym czasie powstanie małe królestwo szatana – mały antytypiczny Egipt,