Epifaniczny tom 11 – rozdział 3 – str. 217

Wyzwolenie pierworodnych

Nadaje to zatem temu obrzędowi podwójne znaczenie. Symbolizował on to, co zostało dokonane w Egipcie, oraz utrwalał to. Łatwo jest zrozumieć, w jaki sposób postępowanie z pierworodnymi w Kanaanie (opisane w w. 11-13) symbolizuje rzeczy dokonane w Egipcie z pierworodnymi Izraela i Egiptu. Ale jak należy rozumieć utrwalenie tych niezwykłych wydarzeń? Jak można zauważyć, w wersecie 16 nie występuje wyrażenie z wersetu 9, „pamiątka między oczami twoimi”, lecz wyrażenie „ozdoba, naczelniki [piękne ozdoby, zwisające z turbanu na czole i kończące się między oczami] między oczami twoimi”. Jest to symboliczne wyrażenie wskazujące na zbadany i wprowadzony w czyn pogląd, jako coś stale utrzymywanego przed okiem umysłu i w ten sposób będące typem dobrych uczynków w antytypicznych pierworodnych (Przyp. 1:9; 4:9; 3:3; 6:20-22). Rozumiemy więc, że wyrażenie to oznacza utrwalenie zachowania pierworodnych Izraela i zabicia pierworodnych Egiptu. Synowie pytający o znaczenie symbolicznej części obrzędu reprezentują zatem lud Pana pytający Jehowę, swojego Ojca, oczywiście za pośrednictwem sług prawdy, w jaki sposób godne uczestnictwo w Wieczerzy Pańskiej symbolizuje zachowanie pierworodnych antytypicznego Izraela, a niegodne uczestniczenie w niej – odrzucenie naszego Baranka przez złych pierworodnych oraz wynikające z tego zniszczenie takich odrzucających pierworodnych. Pytanie dotyczące tej ozdoby, naczelników, reprezentuje pytania na temat rzeczywistego zachowania i zniszczenia w antytypie. Odpowiedź wyjaśniająca utrwalenie ocalenia pierworodnych Izraela i zabicia pierworodnych Egiptu jest typem wyjaśnienia wyzwolenia pierworodnych z ludzi i zwierząt antytypicznego Izraela oraz zniszczenia pierworodnych z ludzi i zwierząt antytypicznego Egiptu.

      (73) Jak można zauważyć, w wersecie 14 po raz trzeci, a w wersecie 16 po raz czwarty w tym rozdziale (w. 3, 9 zawierają dwa pierwsze przypadki) jest zwrócona uwaga na moc Boga jako coś, przez co dokonuje się wyzwolenie. W antytypie podkreśla to fakt, że jesteśmy podtrzymywani Boską mocą

poprzednia stronanastępna strona