Epifaniczny tom 11 – Dodatek III – str. 691

PIEŚNI SALOMONA

(PIEŚNI NAD PIEŚNIAMI)

      [Z uwagi na specyficzną relację między bohaterami tej księgi oraz oryginał angielski, Kościół Chrystusowy będziemy w niniejszym rozdziale traktować jako rzeczownik rodzaju żeńskiego i używać wobec niego zaimków ona, niej, nią, ją; ze względów gramatycznych zaimki rodzaju męskiego będą używane tylko w tych zdaniach, w których występuje rzeczownik kościół – przypis tł.]

      Pieśń nad Pieśniami jest najbardziej symboliczną księgą Biblii, i dlatego najtrudniejszą do interpretacji. Jej temat ogólny jest dość oczywisty i od wieków rozumiany przez prawdziwy i nominalny lud Pana jako obrazujący wzajemne uczucia Chrystusa i Kościoła w dniach zaręczenia, tzn. wzajemne przeżycia Jezusa i Kościoła w czasie pobytu Kościoła w ciele pod symboliką przeżyć zalecających się kochanków. Od połowy Paruzji coraz bardziej jest ona dostrzegana jako dotycząca także kontaktów Kościoła z Izraelitami, utracjuszami koron, kościołem nominalnym, jego klerem, usprawiedliwionymi i Młodocianymi Godnymi. Kwestie te są jednak przedstawione w tak ogromnej ilości symboli, jak nigdzie indziej w Biblii. O ile autor jest zorientowany, żadne inne dzieło literackie na tak niewielu stronach nie prezentuje takiego zestawu symboli, co ta księga. Czyni to ją trudną do zinterpretowania i łatwą do błędnego zrozumienia. To, co czyni ją jednak jeszcze trudniejszą, to fakt, że niektóre z jej symboli nie występują nigdzie indziej w Biblii. Wierząc, iż Pan łaskawie pobłogosławił studium autora nad tą księgą, otwierając ją dla jego oczu zrozumienia, autor z przyjemnością przedstawia braciom wyniki takiej analizy. Będzie ona bardziej szczegółowa niż zwykłe parafrazy ksiąg biblijnych, lecz bez wyjaśniania wszystkich szczegółów. Pozostaje nadzieja, iż to, co zostanie podane, uczyni ogólne szczegóły tej księgi jasnymi dla oczu zrozumienia ludu Bożego. Dla rozjaśnienia interpretacji wyjaśniane słowo lub słowa będą zwykle umieszczane po komentarzu; cytowane też będą równoległe teksty wspomagające lepsze zrozumienie, czego zwykle nie czynimy przy zwykłym parafrazowaniu księgi Biblii. Po tych uwagach wstępnych jesteśmy gotowi do rozpoczęcia naszej analizy Pieśni.

poprzednia stronanastępna strona