Epifaniczny tom 11 – Dodatek III – str. 701

Pieśni Salomona

i których najbardziej wysuniętą na południe górą jest góra Hermon, o trzech szczytach, będąca typem embrionalnego Chrystusa jako Głowy, a te trzy szczyty reprezentują Go jako Odkupiciela, Nauczyciela i Najwyższego Kapłana, z których jeden wymieniony jest w następnym zdaniu]). Taki widok otrzyma ona z wysokości embrionalnej Głowy jako Nauczyciela (Sanir – szczyt światła), z punktu widzenia embrionalnego Chrystusa w Jego wszystkich urzędach (Hermon – święta góra), widzianego w kontraście do punktu widzenia denominacji (jaskiń lwów) oraz królestw, gdzie kościół i państwo są połączone unią pokazaną w lamparcie, z bestii w Obj. 13:2 (z gór lampartów).

      Zarówno jako córka Jehowy (siostra – w. 9; Psalm 45:11), jak i oblubienica Jezusa (oblubienica) silnie pobudzała ona Jego głęboką miłość do siebie (ujęłaś serce moje). Zrobiła to zaledwie jedną główną cechą swej wiedzy – o wysokim powołaniu (jednym okiem twoim) oraz jednym elementem swej nowej woli – przyjęciem woli Boga jako własnej (jednym łańcuszkiem [dosłownie – ozdobą] na szyi twojej). Piękna w Jego oczach jest jej miłość do Niego (piękna jest twoja miłości – w. 10), zarówno jako córki Jehowy (siostro moja), jak i Jego oblubienicy (oblubienico). Jej miłość do Niego jako łaska Ducha jest lepsza od doktryny (lepsza jest miłość twoja niż wino), a woń jej namaszczenia Duchem (wonność maści twoich) od symbolicznych przypraw – prawdy, wiedzy, zrozumienia, rady i mocy, ponieważ zawiera je wszystkie, a oprócz tego całą resztę, która stanowi namaszczenie – miłość obowiązkową i bezinteresowną jako składniki czci (Izaj. 11:3; wszystkie rzeczy wonne). Jej głoszenie (wargi – w. 11) jako Jego oblubienicy (oblubienico) roznosi najsłodsze poselstwo (plastrem miodu opływają). Jej nauki udzielają błogosławionej nadziei i delikatnego pokarmu (miód i mleko pod językiem); woń jej łask i władz jest jak woń Boskich istot (wonność Libanu). Córka Jehowy i Jego oblubienica (siostro moja, oblubienico – w. 12) jest nosicielem owoców Ducha oddzielonym od tych na zewnątrz (ogrodem ogrodzonym),

poprzednia stronanastępna strona