Epifaniczny tom 11 – rozdział 4 – str. 251
Wyzwolenie pozostałych Izraelitów
oraz odstępczych restytucjonistów, kierujących nimi widzialnie.
(6) Boska dobroć, nieprzeszkadzająca przygotowaniom faraona w pościgu i ponownym zniewoleniu Izraela, lecz usuwająca przeszkody dla takich przygotowań – na tyle, na ile służyło to Boskim celom – zatwardziła serce faraona (w. 8). Podobnie to, że Bóg nie będzie przeszkadzał przygotowaniom szatana do odzyskania kontroli nad ludzkością, lecz będzie usuwał przeszkody dla takich przygotowań – na tyle, na ile będzie służyło to Jego celom – zatwardzi serce szatana, który tym bardziej stanowczo postanowi podjąć wysiłek odzyskania kontroli nad ludzkością. Doprowadzanie serca do zatwardziałości w każdym z tych przypadków nie powinno być zatem rozumiane jako bezpośredni wpływ Boga na ich serce przez sugerowanie i wzbudzanie w ich sercu pragnienia zła – czynił On to przez Swoją dobroć, jak powyżej wyjaśniliśmy. Bóg pozwoli, bez jakichkolwiek przeszkód czy trudności, na tak wielką wolność dla szatana w zakresie sposobu poczynań, przygotowań, organizowania, kuszenia i zdobywania poparcia odstępców, że już sam sukces szatana w tym dziele będzie wzbudzał w nim coraz silniejsze postanowienie odzyskania kontroli nad rodziną ludzką. W ten sposób Bóg pozwoli na zatwardziałość jego serca, do czego skutecznie doprowadzi jego zła ambicja. Bóg zatwardzi więc jego serce, a szatan w podobny sposób zatwardzi swoje serce, jak miało to miejsce w przypadku faraona, który jest typem. Pościg faraona za Izraelitami przedstawia wprowadzenie przez szatana metod i środków kuszenia wiernych restytucjonistów, by przyłączyli się do jego pięciu przesiewawczych ruchów. Począwszy od najgorszych, a skończywszy na najlepszych restytucjonistach, nie omijając w tych pokusach nikogo, w każdym z nich będzie on przedstawiał ludzkości sugestie mające pozory prawdy i sprawiedliwości, które w każdym przypadku będą jednak zawierały w sobie wirusa grzechu. To ciągłe narzucanie się szatana wiernym przez wewnętrzne i zewnętrzne sugestie do zła jest antytypem