Epifaniczny tom 11 – rozdział 4 – str. 266
Wyzwolenie pozostałych Izraelitów
będzie działać w interesie zachowania wiernych restytucjonistów przed środkami, procesami i stanem wtórej śmierci, ponieważ Pan jest Pomocnikiem wiernych.
(19) Dla wiernych restytucjonistów odsłonięta rafa przedstawia drogę posłuszeństwa, którą muszą podążać, by pozostać bezpiecznymi wśród zagrożeń wtórej śmierci. Gdyby jakiś Izraelita zszedł z suchej rafy przed dotarciem do drugiego brzegu, byłoby to nieposłuszeństwem i skończyłoby się dla niego utonięciem w morzu. Przedstawia to fakt, że jeśli jakiś restytucjonista zejdzie z drogi posłuszeństwa, doprowadzi go to do popełnienia grzechu, który skończy się jego pójściem na wtórą śmierć. Przechodzenie przez Izraelitów środkiem morza (w. 22) przedstawia wiernych restytucjonistów podążających drogą posłuszeństwa bez zbaczania z niej w najmniejszym stopniu. Słowa wersetu 22, że wody były dla Izraelitów murem po prawej i po lewej stronie są symboliczne. Nie powinniśmy bowiem rozumieć, że wody stały pionowo, choć gdyby Bóg tego pragnął, tak by się stało. Ponieważ jednak mury były dla starożytnego miasta ochroną, a także środkiem oddzielającym go od niebezpieczeństw, są one używane w Biblii do reprezentowania ochrony oraz środka oddzielającego od niebezpieczeństw. Obydwie te myśli były prawdą w typie i będą prawdą w antytypie. Tak jak zagrożenie zniszczeniem trzymało Izraelitów z dala od wód po obydwu stronach, tak zagrożenia środkami, procesami i stanem wtórej śmierci przyczynią się do utrzymania wiernych restytucjonistów z dala od tych groźnych rzeczy. Egipcjanie, nie będąc w stanie widzieć w ciemności, nie widzieli także Izraelitów idących rafą, która niewątpliwie była wąska. Gdy w ciemności zbliżyli się do morza, mieli wrażenie, że przed nimi rozciąga się tylko woda. To nie pozwoliło im przez długi czas znaleźć wąskiego przejścia na brzegu po zachodniej stronie rafy. W ten sposób wody po obydwu stronach okazały się ochroną dla Izraelitów przed Egipcjanami, szukającymi ich miejsca pobytu i drogi ucieczki, dopóki wszyscy Izraelici nie przeszli już znacznej części rafy w kierunku drugiego brzegu.