Epifaniczny tom 11 – rozdział 4 – str. 277
Wyzwolenie pozostałych Izraelitów
Różnica między nimi polega nie tylko na większej szczegółowości tej pierwszej, lecz także na tym, że pieśń z 2Mojżeszowej w antytypie jest ograniczona do opisu doświadczeń Małego Okresu, natomiast pieśń z Obj. 5:13 opiewa wyzwolenie zarówno Wieku Ewangelii, jak i Tysiąclecia. Ponadto, pieśń z 2 Mojżeszowej jest śpiewana Jehowie, natomiast pieśń z Objawienia – Jehowie i Barankowi. Ogólnie mówiąc, są one jednak tą samą pieśnią. By zrozumieć stosowność pieśni z 2Moj. 15:1-21, musimy pamiętać o fakcie, że gdy ludzie prowadzą działania wojenne, władca narodu, który odniósł zwycięstwo w walce o uwolnienie od uciskającego i podstępnego wroga, jest wychwalany w pieśni, tańcu i paradzie przez swoich wyzwolonych i wdzięcznych poddanych. Podobnie Jehowa jest w 2Moj. 15:1-21 wychwalany w pieśni, tańcu i paradzie za Jego zwycięstwo w wojnie, jaką prowadził o wyzwolenie Izraela przed ponownym zniewoleniem przez faraona. W antytypie Jehowa będzie wychwalany za wybawienie swojego ludu z ostatnich wysiłków szatana, jego upadłych aniołów i odstępczych restytucjonistów, dążących do ponownego zniewolenia wiernych restytucjonistów, a także Starożytnych i Młodocianych Godnych. Z tego punktu widzenia pieśń zwycięstwa Izraela, śpiewana Bogu jako wielkiemu Wyzwolicielowi, staje się proroctwem pieśni zwycięstwa wszystkich odkupionych Bogu, największemu ze wszystkich wyzwolicieli, oraz Jego Generalissimusowi, naszemu Panu Jezusowi, tak jak krótko jest to opisane w Obj. 5:13. Po wstępie w postaci tych ogólnych uwag na temat 2Moj. 15:1-21 przystępujemy obecnie do szczegółów.
(31) Śpiewanie tej pieśni przez Mojżesza (w. 1), jako jej natchnionego kompozytora, przedstawia Jezusa i Kościół, jako natchnionego przez Boga kompozytora końcowego hymnu alleluja niebios i ziemi, śpiewających go Jehowie, jako najwyższemu także w zwycięstwie. Synowie Izraela, przyłączający się do tej pieśni, są typem Starożytnych Godnych, Młodocianych Godnych oraz Wielkiej Kompanii i – co jest bardzo prawdopodobne – także pokutujących i nawróconych aniołów,