Epifaniczny tom 11 – rozdział 5 – str. 322
Podróż do Góry Synaj
dał wystarczającą ilość takiej pracy w okresie Filadelfii, by wystarczyła na ten i następny okres (dnia szóstego daję wam chleb na dwa dni). Dlatego wymaga, by w czasie antytypicznego siódmego dnia każdy ograniczył się do swoich stosownych funkcji urzędowych (zostańcie każdy na swoim miejscu) i nie porzucał tych urzędowych funkcji, by przejmować te zarezerwowane dla Jezusa i Jego specjalnych rzeczników (niech nikt … w dzień siódmy). To polecenie zostało następnie wykonane przez lud Pana (odpoczywał lud dnia siódmego – w. 30). Typ nie odnosi się tutaj do tych, którzy z powodu spekulowania przestali być ludem Bożym. Porównanie tego wersetu z wersetem 27 wskazuje, że ci, którzy w pewnym stopniu się tego dopuścili i którzy pozostali wśród ludu Pana, oczyścili się z tej wady i więcej jej nie praktykowali.
(12) Lud Boży przypisuje prawdzie cechę zrozumiałości jako coś zarówno rozsądnego, jak i oczywistego (nazwał Izrael ten pokarm manną [hebrajskie słowo man – co sugeruje, że jej znaczenie – Co to jest? – po zbadaniu, gdy staje się ona na czasie, jest rozsądne i oczywiste] – w. 31). Prawda jest aromatyczna i zbawienna. Aromatyczna dlatego, że jest natchniona przez Boga, czysta, doskonała, godna zaufania, skuteczna, kojąca dla duszy i trwała. Zbawienna dlatego, że czyni mądrym ku zbawieniu, rozwija łaski oraz zbawia wierzących i posłusznych (jak nasienie kolendry). Jest ona także mądra, sprawiedliwa, pełna miłości i mocna (biała). Wrażliwych na nią napełnia nadzieją i w ten sposób jest duchowo słodka (jak placki [dosłownie: ciastko] z miodem); wrażliwe na nią usposobienie napełnia bowiem miłością, nadzieją, wiarą, radością, pokojem i pociechą, a wszystkie one składają się na duchową słodycz. Z powodu Boskiego rozkazu Jezus po raz drugi polecił (mówił Mojżesz: tak rozkazał Pan – w. 32), by prawda została zachowana na piśmie (przechowajcie) według zdolności ludu Bożego (jeden gomer), i to począwszy od pierwszego okresu, do przyszłego wykorzystania przez lud Boży (dla przyszłych pokoleń waszych). Polecenie to doprowadziło do powstania Nowego Testamentu