Epifaniczny tom 11 – rozdział 5 – str. 324
Podróż do Góry Synaj
doświadczenia w Wieku Ewangelii z okupem jako źródłem wody żywota, duchowym napojem, natomiast w 2Moj. 17:8-16 symbolicznie przedstawione są doświadczenia w walce z grzechem. Jak zauważymy, jeśli Pan pozwoli, etapy ich podróży zobrazowane w 2Moj. 18; 19 dotyczą innych zarysów doświadczeń Kościoła w Wieku Ewangelii, zbliżającego się do udzielenia Nowego Przymierza. Oprócz doświadczeń pokazanych w 2Moj. 16 na Boskie polecenie (według rozkazu [dosłownie: ust] Pana – 2Moj. 17:1) cały Kościół (cały zbór synów izraelskich) wyruszył z ciernistych, kontrowersyjnych doświadczeń związanych z prawdą jako duchowym pokarmem do szczególnych doświadczeń związanych z okupem jako źródłem wody żywota, która miała być dana jako orzeźwienie (Refidim [orzeźwienie]) dla spragnionych duchowo. Przed orzeźwieniem lud Boży doświadczył jednak pragnienia wody żywota. Wielokrotnie w czasie tego Wieku brakowało mu takiej wody (nie miał wody do picia). Przede wszystkim miało to miejsce w odniesieniu do okupu, za którym odczuwali pragnienie szczególnie błądziciele z powodu błędów na temat mszy, nieśmiertelności duszy, czyśćca, wiecznych mąk, uniwersalizmu itp.
(14) Wśród takich błędów postawa, czyny i nauki takich ludzi walczyły z naszym Panem (spierał się lud z Mojżeszem – w. 2). Z tego powodu powstało wiele kontrowersji, wśród których w czasie okresów Filadelfii i Laodycei odczuwane było wielkie pragnienie, szczególnie przez błądzicieli (dajcie nam wody do picia). W czasie tych kontrowersji Jezus poprzez Swoich rzeczników zwracał uwagę czyniącym wymówki na ich złą postawę, czyny i nauki wobec Niego i Boga (Mojżesz odpowiedział: Dlaczego spieracie się ze mną? Dlaczego kusicie Pana?). Polemizujący błądziciele i osoby przez nich zwiedzione, pragnąc orzeźwiającej prawdy, w swej konsternacji szemrali przeciwko naszemu Panu, reprezentowanemu przez Jego rzeczników, którzy przeciwstawiali się odnośnym błędom (lud pragnął tam wody i szemrał przeciw Mojżeszowi – w. 3). Ich opozycyjna postawa, czyny i nauki obwiniały Pana