Epifaniczny tom 11 – rozdział 5 – str. 331
Podróż do Góry Synaj
(1) do Żydowskiego Żniwa, (2) Interim oraz (3) Żniwa Ewangelii. Podobnie jak powyżej, rozważymy ostatnie zastosowanie. Krótko mówiąc, typ ustanowienia sędziów dla pokoleń Izraela odnosi się do ustanowienia przez Boga nauczycieli w Kościele: Apostołów i innych członków gwiezdnych (przełożonych nad tysiącem), ich specjalnych pomocników (przełożonych nad setką), pielgrzymów i pielgrzymów pomocniczych (przełożonych nad pięćdziesiątką) oraz starszych (przełożonych nad dziesiątką), by budowali Kościół w każdym dobrym słowie i czynie (1Kor. 12:28; Efez. 4:11-15). Sędziowie ci nie są typem dokładnie tych samych urzędników co 70 starszych z 4Moj. 11. W wersetach 13-27 są pokazani bowiem wszyscy słudzy Kościoła, natomiast w 4Moj. 11 przedstawieni są tylko niektórzy generalni słudzy Kościoła. Po tych uwagach wstępnych jesteśmy gotowi na szczegóły wersetów 13-27. Gorliwość Jezusa dla Boga, prawdy i braci pobudziła Go nie do oszczędzania siebie, lecz do stałej starannej troski o interesy ludu Bożego (usiadł Mojżesz, aby sądzić lud – w. 13), początkowo bez szczególnej pomocy innych. Jest to łatwiejsze do zauważenia w pierwszym zastosowaniu (nazajutrz), zgodnie z którym w czasie pobytu w ciele Jezus przez pewien czas był jedynym sługą prawdy, tj. dopóki nie powołał do pomocy Dwunastu, którzy pomagali Mu przed powołaniem Siedemdziesięciu. Jednak na początku Paruzji sytuacja była podobna. Wielu w ten sposób korzystało z wyłącznej służby Pana (lud stał przed Mojżeszem) przez cały czas jej trwania (od rana do wieczora). W Swojej mądrości i mocy Bóg obserwował ten stan nadmiernej pracy Jego Syna (teść Mojżesza zobaczył wszystko – w. 14). Rozmyślając o tym, zwrócił uwagę Jezusa na fakt, że było to dla Niego zbyt obciążające (co ty czynisz z ludem, dlaczego ty sam siedzisz, a cały lud stoi przed tobą od rana do wieczora?).
(22) Nasz Pan czynem udzielił odpowiedzi (Mojżesz odpowiedział – w. 15), że liczne potrzeby ludzi przemawiały do Niego, by przychodził im z pomocą w sprawach dotyczących Boga (przychodzi lud, aby się radzić Boga). Rozwijając to, czyny naszego Pana głosiły, że różne warunki wśród ludu Bożego