Epifaniczny tom 11 – rozdział 6 – str. 377

Przy Górze Synaj

Jeśli prowadzący spory doprowadzają do niszczenia dobra (oparzeliny – w. 25) w ludzie Bożym, ranienia jego nowych stworzeń (za ranę) i udzielania im chłosty słowami (za siniec), muszą doznać podobnego niszczenia dobra w nich samych (oparzeliny), ranienia ich nowych stworzeń (rany) i chłostania słowami (sińca), co można zauważyć na przykładach J.F.R., I.H. Hoskinsa, F.H. McGee, G.K. Bolgera itp. Jeśli ktoś rani (uderzy – w. 26) oko zrozumienia (oko) znajdujących się pod jego opieką braci z Wielkiej Kompanii (niewolnika) lub Młodocianych Godnych (niewolnicy) i zaślepia je (niszczy je), to dla wyrównania ich strat (za oko jego) musi uwolnić ich spod swego nadzoru (wolno go puści), co można dostrzec w doświadczeniach P.B.I. ze strony ich komitetu wydawniczego w kwestii chronologii. Jeśli ktoś uszkadza (wybije – w. 27) zdolność znajdujących się pod jego opieką członków Wielkiej Kompanii (niewolnika) do przygotowywania ich duchowego pokarmu celem przyswajania go (ząb) lub czyni to samo w stosunku do będących pod jego opieką Młodocianych Godnych (niewolnicy), powodując utratę takich zdolności, Boska opatrzność uwolni ich spod jego nadzoru i udzieli im wolności, na co w zamian za wyrządzone szkody (za ząb jego) musi on pozwolić (puści go wolno), co widać na przykładzie postępowania wydawniczego komitetu Strażnicy i rosnącej liczby traconych przez nich zwolenników.

      (23) Wersety 28-36 zapowiadają różne czyny fałszywych nauczycieli w następnym Wieku, a szczególnie w Małym Okresie, lecz jako typ dotyczą także Paruzji i Epifanii. Woły są w kilku znaczeniach używane w sposób typiczny. W przypadku wołów ofiarowanych przez książąt pokoleń (4Moj. 7) oraz wołów zaprzęgniętych do nowego wozu, na którym w niewłaściwy sposób wieziono arkę (2Sam. 6:3-6), widzieliśmy, że są one typem władz statutowych i regulaminowych. Bardzo podobną rzecz obrazują także krowy (prawa i kreda wyznaniowe), zaprzęgnięte przez Filistynów do wozu, na którym zwrócili arkę (1Sam. 6:7-16). Człowieczeństwo Jezusa jest także reprezentowane przez wołu (2Moj. 24:5; 3Moj. 27:26; 5Moj. 18:3).

poprzednia stronanastępna strona