Epifaniczny tom 11 – rozdział 6 – str. 411
Przy Górze Synaj
które wobec tego będzie umową warunkową. Powodem, dla którego do stworzenia, zapieczętowania i wprowadzenia tej umowy w życie niezbędny jest Pośrednik i Gwarant jest to, że żadna ze stron nie wierzy, że druga wypełni warunki umowy: grzeszny stan i wrodzona nieprawość człowieka upewnia Boga w tym, że człowiek sam z siebie nie może i nie wypełni swej części umowy, a niedowiarstwo człowieka (klasa restytucyjna jest bowiem klasą niewiary) poddaje w wątpliwość dotrzymanie przez Boga Jego części tego przymierza, umowy. Dlatego niezbędny jest Pośrednik, który zagwarantuje za każdą z tych stron przed drugą, co czyni przez Swą zasługę.
(54) To podwójne gwarantowanie obu stron Przymierza będzie w Tysiącleciu bardzo podkreślane ludziom przez Chrystusa, ponieważ Głowa i Ciało wielokrotnie będą zapewniać ludzi, że to właśnie zasługa Chrystusa (wypracowana przez Jezusa, a następnie przypisana przez Niego Kościołowi i ostatecznie przez ofiarę Kościoła oddana Bogu bez żadnego embarga, wynikającego z przypisania jej Kościołowi) stanowi gwarancję dla obydwu stron tego Przymierza wobec siebie (oto krew przymierza). Szczególnie podkreślane będzie danie Bogu gwarancji za świat przez zasługę (które Pan zawarł z wami). Nieufna postawa świata, dopóki nie dojdzie on do doskonałości, będzie wymagała częstego powtarzania takiego zapewnienia. Będzie to również czynione w celu podnoszenia dziękczynnej oceny łaski, jaką Pośrednik udzieli światu, gwarantując za niego przed Bogiem. Pośrednik będzie również podkreślał warunki, jakie świat musi spełnić, by otrzymać błogosławieństwa warunkowo udzielane przez Przymierze (na podstawie wszystkich tych słów). Pamiętajmy, że Bóg wejdzie w bezpośredni układ przymierza z ludzkością dopiero po całkowitym zapieczętowaniu, zawarciu Przymierza przez Pośrednika. Pośrednik natychmiastowo gwarantuje za świat przed Bogiem, dając Mu zasługę, i w ten sposób od razu pieczętuje Przymierze wobec Boga, natomiast gwarantowanie za Boga przed światem zajmie całe tysiąc lat.