Epifaniczny tom 11 – rozdział 7 – str. 475
Przybytek Wieku Ewangelii
Na typicznych kamieniach wyryte, dosłownie otworzone (wykładał – Łuk. 24:27,32) były imiona dwunastu pokoleń Izraela (dwa kamienie onyksowe i wyryjesz na nich imiona synów izraelskich – 2Moj. 28:9). To, że wyrażenie „synów izraelskich” oznacza tutaj dwanaście pokoleń jest oczywiste ze słów wersetów 10-12 (sześć imion … sześć pozostałych – w. 10 … imiona – w. 11 … imiona – w. 12). Jednym ze znaczeń słowa imię w Biblii jest charakter; i takie też jest jego znaczenie w tym miejscu, ponieważ każde z dwunastu pokoleń symbolizowało święty charakter, skupiający się na szczególnej zalecie. Dlatego rozumiemy, że dwanaście imion są tutaj typem tego samego, co symbolizuje dwanaście drogich kamieni w napierśniku sądu oraz dwanaście rodzajów kamieni w murach Nowego Jeruzalem. Innymi słowy, tych dwanaście imion przedstawia tutaj dwanaście wielkich łask. Na podstawie tych faktów wyciągamy wniosek, że te dwa kamienie onyksu są typem prawd Przymierzy Abrahamowego i Nowego. W prawdach tych znajduje się tych dwanaście łask, wyrytych przez Jezusa, tzn. wpisanych przez Niego w prawdy tych dwóch przymierzy (wyryjesz imiona synów izraelskich – w. 11).
(5) Na podstawie faktu, iż były dwa kamienie, a na każdym z nich wyrytych sześć imion, nie powinniśmy wnosić, że każde z tych przymierzy posiada jedynie sześć łask. Powinniśmy raczej rozumieć, że każdy z kamieni jest typem na obydwa przymierza i stąd wszystkie dwanaście łask jest wpisane w każde z tych przymierzy, a wiernym w każdym z nich będą udzielone wszystkie te łaski, ponieważ każdy z kamieni zabezpieczał obydwa te przymierza (sześć … na jednym kamieniu … sześć na drugim kamieniu – w. 10). Słowo przetłumaczone w wersecie 10 narodzenia (toledoth) wielokrotnie jest używane w znaczeniu historii, doświadczeń, choć zwykle jest oddawane jako pokolenia, np. to są pokolenia (toledoth [historie] nieba i ziemi – 1Moj. 2:4). Zobacz także 1Moj. 5:1; 6:9; 10:1; 11:10,27; 25:12,19; 36:1; 37:2. Zauważmy, że w 1Mojżeszowej podanych jest 10 toledoth – historii. Historia jednostki składa się z jej doświadczeń rozwijających charakter. Dlatego w wersecie 10 chodzi o to, że charaktery te zależą od doświadczeń antytypicznego Izraela