Epifaniczny tom 11 – rozdział 7 – str. 485
Przybytek Wieku Ewangelii
(13) Jezus i Jego pomocnicy mieli także pracować nad antytypiczną Arką (w. 12). Skrzynia arki jest typem Chrystusa poza zasłoną i odnośnych nauk, natomiast jej górna część jest typem Boga w Jego przymiotach i odnośnych naukach. Mieli oni pracować nad stosownymi tekstami Starego i Nowego Testamentu, rozwijającymi antytypiczną Arkę w jej naukach (drążki), nad przymiotem Boskiej sprawiedliwości w jej odnośnych naukach (ubłagalnia) oraz nad śmiercią ludzkiego ciała klasy Chrystusa i stosownymi naukami (okrywająca zasłona). Po podaniu polecenia odnośnie tego, co Jezus i Jego pomocnicy mieli wykonać przy antytypicznym Przybytku (w. 11) ogólnie oraz przy antytypicznej Świątnicy Najświętszej w szczególności (w. 12), Bóg przez Jezusa jako Wykonawcę (Mojżesz – w. 4) mówi o tym, co Jezus i Jego pomocnicy (wszyscy wprawieni w rzemiośle – w. 10) mieli czynić wobec Świątnicy i jej sprzętów (w. 13-15), co też obecnie będziemy rozważać. Po pierwsze, Jezus i Jego pomocnicy mieli pracować nad Kościołem w funkcji wzmacniania braci w każdym dobrym słowie i czynie oraz nad odnośnymi naukami (stół – w. 13); po drugie – nad stosownymi tekstami Starego i Nowego Testamentu ([dwa] drążki); po trzecie, nad odnośnymi naukami doktrynalnymi, zbijającymi, oczyszczającymi i etycznymi (wszystkie naczynia jego); i po czwarte, nad antytypicznym pokarmem – Słowem Bożym jako chlebem żywota, który wzmacnia braci w każdym dobrym słowie i czynie w ich wędrówce do nieba (chleby pokładne). Mieli także pracować nad Kościołem w jego funkcji oświecania braci oraz nad odnośnymi naukami (świecznik – w. 14), by umożliwić mu udzielanie prawdy w jej oświecającym działaniu na umysły braci (światło). Zarówno stół, jak i świecznik przedstawiają Kościół i stosowne nauki, lecz w innej funkcji – stół w funkcji udzielania braciom niebiańskich uczuć i łask dla serca przez wzmacniające zarysy Słowa, a świecznik – w funkcji udzielania braciom oświecających zarysów Słowa dla głowy. Mieli także pracować nad odnośnymi naukami doktrynalnymi, zbijającymi, oczyszczającymi i etycznymi,