Epifaniczny tom 11 – rozdział 8 – str. 580
Przybytek Wieku Ewangelii (c.d.)
pracowali natomiast nad Boskimi sprawami w naturze, prawdzie, charakterze i służbie (naklepali blaszek złotych i pocięli je na nitki – w. 3) związanymi z wynikającą z przymierza wiernością Chrystusa (niebieska purpura), królewskością (czerwona purpura) i ofiarniczością (karmazyn); wszystkie one od sług pracujących nad odnośnymi rzeczami wymagały zręczności (artystycznie [inne przekłady podają sposobem tkackim, robotą haftarską – przypis tł.]).
(5) Pracowali także nad biblijnymi rozważaniami doktryny i praktyki, które w służbie łączyły obydwa przymierza we wzajemnej harmonii (dwa naramienniki przylegające do siebie – w. 4). Były one wzajemnie zharmonizowane (połączone) doktrynami i praktykami łączącymi się w ich wzajemnych związkach, np. Przymierze Abrahama dostarcza kapłaństwa i umożliwia mu ofiarowanie się; ofiara Jezusa zapewnia zasługę, a ofiara Kościoła udostępnia tę zasługę, dzięki czemu Nowe Przymierze może i będzie działać. Z obrazu Pośrednika kapłaństwo to zapieczętuje i umożliwi też działanie Nowego Przymierza wobec Boga i człowieka. Przymierze Abrahama gwarantuje błogosławienie świata przez Nowe Przymierze. Te i inne miejsca stykania się tych dwóch przymierzy są pokazane w typie przez naramienniki. Ich harmonia jest natomiast pokazana w krawędziach obydwu części efodu, stykających się na ramionach, a ich połączenie i harmonijny związek jest pokazany przez ich połączenie ze sobą (na obu jego końcach). Służenie tym dwom przymierzom jest oczywiście przywilejem chwili obecnej, a ich działanie będzie władzą, przymiotem, przywilejem, służbą i prerogatywą królewskiego Kapłaństwa w Tysiącleciu. Takie przyszłe służebne używanie tych dwóch przymierzy przez Chrystusa jest ponadto symbolizowane przez pas przypinający obydwie części efodu do najwyższego kapłana, ponieważ pasy są typem służby (Izaj. 11:5; Mat. 3:4; Łuk. 12:35,37; 17:8; Jan 13:4,5; 1Piotra 1:13; Obj. 1:13; 15:6). Pas ten symbolicznie oznajmia więc, że Jezus i Kościół jako Narzędzia Boga będą służyć obydwu przymierzom przez wypełnianie ich zarysów Tysiąclecia,