Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 47
Biblia w ogólnych zarysach
alegorii jest Wędrówka pielgrzyma Bunyana. Królowa wróżek Spencera to kolejna wielka alegoria. Z wielu punktów widzenia alegorią jest księga Objawienia, choć nie we wszystkich swych częściach. Z pewnego punktu widzenia mamy podstawę nazwać alegorią niektóre typy Biblii, np. niewolę i wyzwolenie Izraela. Doświadczenia Dawida, a także Apostołów po dniu Pięćdziesiątnicy są alegoriami różnych doświadczeń onego Sługi. Jedną z krótszych alegorii biblijnych jest obraz Ezechiela w dolinie suchych kości, z Ezech. 37, przez co między innymi zobrazowane są doświadczenia ludu Bożego w Paruzji, głoszenie przez niego syjonizmu oraz efekty, jakie przyniosło to rozproszonemu Izraelowi jako figuralnym suchym kościom. Po tej alegorii w tym samym rozdziale zaraz następuje kolejna: o proroku i jego dwóch drewnach. Tak naprawdę, Ezechiel zawiera wiele alegorii, jak na przykład o pasterzach i owcach z Ezech. 34, a najdłuższą z nich jest ta o świątyni z Ezech. 40-48. Wizje są ściśle związane z biblijnymi alegoriami. Jej alegorie to w większości wizje. Jej najbardziej znamienną wizją, najwspanialszą i najbardziej podniosłą ze wszystkich, jest księga Objawienia. Inne wizje godne podkreślenia są autorstwa Pawła w 2Kor. 12:1-7 oraz Piotra w Dz.Ap. 10:9-19. Nie powinniśmy też zapominać o doniosłej wizji przemienienia (Mat. 16:27-17:9). Księga Zachariasza pełna jest wizji, bardziej niż jakakolwiek inna księga Starego Testamentu, tak że można ją nazwać księgą objawienia Starego Testamentu. Izajasz miał wspaniałą wizję, którą zapisał w rozdziale 6. Większość rzeczy objawianych prorokom Starego Testamentu w zasadzie była im podawana w formie wizji. Wizję możemy zdefiniować jako reprezentację dla oka symboli innych rzeczy, ponieważ w wizji, tak jak w alegorii czy typie, rzeczy są symbolizowane. Różnica między nimi jest następująca: w wizji reprezentacja taka jest przeznaczona dla fizycznego wzroku, w typie rzeczywiste wydarzenia i rzeczy są używane jako reprezentacja innych, natomiast w alegorii dla