Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 50
Biblia w ogólnych zarysach
w 1Moj. 41:13. W rzeczywistości Józef nie przywrócił podczaszego do jego urzędu i nie powiesił piekarza: był tylko związany z tymi faktami jako ten, który je przepowiedział. Podobnie w 5Moj. 28:5: w rzeczywistości nie były błogosławione kosz ani spiżarnia, lecz ich właściciel i zawartość jako podmioty z nimi związane. Mamy tu więc metonimię dotyczącą relacji z podmiotem. Ijoba 32:7: to nie dni mówią i nie mnogość lat uczy mądrości, lecz ci, którzy je przeżyli. Także i tutaj występuje forma metonimii dotycząca relacji z podmiotem. Przypadki te, tylko niektóre z wielu, potwierdzają zastosowanie figury metonimii.
Synekdocha to figura w dużym stopniu podobna do metonimii, lecz różni się od niej tym, że nie zastępuje jednej nazwy inną, lecz jedną część odnosi do całości lub całość do jednej części. Mówimy na przykład: dwadzieścia żagli płynie w jednej linii, gdy mamy na myśli statki – część zastępuje całość; mówimy też: naród amerykański wybrał go na prezydenta, gdy w rzeczywistości wyboru tego dokonała część, większa część narodu amerykańskiego. Tak więc kiedykolwiek część zastępuje całość lub całość zastępuje część, używamy czegoś, co retoryka nazywa synekdochą. Oto biblijne przykłady, w których całość występuje w znaczeniu części: 1Moj. 6:12 mówi: Wszelkie ciało skaziło drogę swoją na ziemi. Jest to prawdziwe o wszystkich z wyjątkiem Noego i siedmiu członków jego rodziny. Mat. 3:5 to kolejna wspaniała ilustracja użycia synekdochy, gdzie całość występuje zamiast części: Tedy wychodziło do niego Jeruzalem [także metonimia, w znaczeniu pojemnika zamiast rzeczy w nim zawartej] i wszystka judzka ziemia [również pojemnik zamiast rzeczy w niej zawartej] i wszystka kraina około Jordanu [również pojemnik zamiast rzeczy w nim zawartej]. Tak naprawdę, nie wszyscy, lecz wielu mieszkańców tych regionów przychodziło do Jana. Następne przykłady używają synekdochy w znaczeniu części zamiast całości: Boś proch i w proch się obrócisz [w rzeczywistości Adam był nie tylko prochem: był osobą, która składała się z ciała (prochu) oraz zasady życia