Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 51
Biblia w ogólnych zarysach
(1Moj. 3:19)]. Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj (Mat. 6:11). Chleb reprezentuje tutaj także wszystko to, czego potrzebujemy dla podtrzymania naszego życia doczesnego i duchowego. Gdy Judasz potwierdził niewinność naszego Pana (Mat. 27:4), nie odniósł się do Niego przy użyciu wyrażenia oznaczającego literalnie całego Jezusa, lecz przy użyciu wyrażenia, które mówiło tylko o Jego części: „Wydałem krew niewinną”. Przykłady te wystarczą jako ilustracja i dowód tego, że Biblia między innymi używa figury synekdochy jako elementu swej literackości.
Następną figurą biblijną, jaką zbadamy, jest pytanie retoryczne, które polega na zadaniu pytania nie w celu uzyskania informacji, lecz podkreślenia jakiegoś stwierdzenia lub przekonania. Św. Paweł często używa tej figury w sporach, np.: Kto kiedykolwiek idzie na wojnę na swój koszt? Kto sadzi winnicę, a nie spożywa jej owoców? Kto pasie trzodę, a nie spożywa mleka trzody (1 Kor. 9:7)? Tymi pytaniami św. Paweł nie chce uzyskać informacji, lecz stwierdza fakty mocniej niż przy użyciu zwykłych twierdzeń. Kilka dodatkowych ilustracji pełniej rozjaśni tę myśl: Co z tego, że niektórzy nie uwierzyli? Czy ich niewiara unieważnia wiarę Boga? Jak Bóg będzie sądził świat (Rzym. 3:3,5,6)? Czy niszczymy zakon przez wiarę (Rzym. 3:31)? Charakterystyczną cechą tej figury jest to, że jeśli stwierdzamy daną rzecz, czynimy to przez pytanie zaprzeczone, a kiedy chcemy czemuś zaprzeczyć, posługujemy się pytaniem bez przeczenia, np. Czy nie jestem Apostołem? Czy nie jestem wolny? Czy nie widziałem Jezusa Chrystusa, naszego Pana? Czy wy nie jesteście pracą moją w Panu? Czy nie mamy wolności jeść i pić? Czy nie mamy wolności zabierać ze sobą siostry, żony, jak inni Apostołowie, a nawet bracia Pańscy i Kefas (1Kor. 9:1,4,5)? Pytania te stwierdzają coś za pomocą przeczenia, natomiast następujące przeczą czemuś bez użycia przeczenia: Czy mamy Pana pobudzać do gniewu? Czy jesteśmy mocniejsi niż On (1Kor. 10:22)? Wykrzyknik to figura biblijna