Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 105
Biblia jako Boskie Objawienie
nadprzyrodzone jest wyższe od tego, co naturalne, może ono przenikać i przejawiać się w tym, co naturalne, i to w taki sposób, w jaki to, co naturalne nie może przenikać ani zgłębiać tego, co nadprzyrodzone. Na przykład, ludzie sami potrafią zgłębiać i przenikać rzeczy dotyczące stworzenia zwierzęcego, na przykład psów, ptaków itp. Kiedy jednak takie objawianie, zgłębianie i przenikanie jest dokonywane przez to, co nadprzyrodzone, nie dzieje się to niezgodnie z naturą, podobnie jak zgłębianie i przenikanie przez ludzi nie gwałci natury psów, ptaków itp. W pewnych przypadkach dzieje się to przez używanie znanych naturalnych sił i praw w sposób jeszcze przez nas nie rozumiany lub przez używanie wyższych naturalnych sił i praw, zastępujących działanie niższych naturalnych sił i praw, jak często dzieje się to w sferze naturalnej, np. cięższe od powietrza samoloty i ptaki w czasie lotu pokonują siły grawitacji; przejawia się to także we wkraczaniu w sferę natury i dokonywaniu w niej rzeczy przekraczających zdolność naturalnych sił i praw: na przykład psy, ptaki itp. nie są w stanie dokonać niektórych rzeczy, jakich dokonują na nich ludzie, nie gwałcąc, a jednocześnie nie używając naturalnych sił ani praw w realizacji swych celów. To, co nadprzyrodzone może dokonywać takich rzeczy wobec natury właśnie dlatego, że przewyższa ono to, co naturalne. Stale rosnąca władza człowieka nad naturą nieożywioną, widoczna w świecie nauki i wynalazków, dobrze ilustruje różne etapy działania tego, co nadprzyrodzone w pierwszych dwóch z trzech przed chwilą wskazanych sposobach. Podobnie jest z dokonywaniem przez człowieka pewnych rzeczy w królestwie zwierząt, np. oswajaniem ich, czego one przy pomocy swych sił i praw nie umieją dokonać ani nawet zrozumieć, przy czym człowiek osiąga to nie gwałcąc i nie używając praw właściwych dla natury zwierząt.
Po ilustracji zakresów i niektórych relacji dwóch rodzajów objawienia przejdziemy teraz do kilku wyjaśnień na temat objawienia naturalnego. Jest nim ujawnienie, odkrycie, odsłonięcie osób, zasad i rzeczy w sferze religii, jakie niesie człowiekowi natura w drugim z podanych wyżej znaczeń. Ponieważ