Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 106

Biblia jako Boskie Objawienie

tak zdefiniowana natura znajduje się w zasięgu rozumu i obserwacji człowieka, odkrywa ona przed nim pewne rzeczy. Gdy zastanawia się on nad gwiaździstym niebem, słońcem, księżycem, ziemią, następstwem dnia i nocy oraz porami roku, obserwując rządzące nimi siły, prawa i porządek, nasuwają one jego umysłowi myśl o istnieniu mądrego, sprawiedliwego, miłującego i potężnego Boga, który je stworzył, a następnie tak dostosował, by przynosiły dobre efekty. Podtrzymuje On też je w odpowiednim porządku przy pomocy odpowiednich sił i praw. Co więcej, gdy rozmyśla on nad swoją własną naturą – fizyczną, umysłową, moralną i religijną – ujawnia mu ona istnienie mądrego, sprawiedliwego, miłującego i potężnego Stwórcy, Dostarczyciela i Zachowawcy; gdy zastanawia się nad swymi zaletami moralnymi i religijnymi, takimi jak cześć, sumienność i życzliwość, dostrzega fakt, że temu Bogu jest winien najwyższą miłość i posłuszeństwo, a pewną miarę miłości jest winien także swym bliźnim. W ten sposób natura objawia mu pewne zasady, którym ma on obowiązek być posłuszny i pokazuje mu pewne doktryny religijne oraz zasady etyczne. Doktryny te obejmują pewne podstawowe nauki na temat Boga, w Jego naturze i przymiotach, oraz na temat Jego opatrzności; zasady etyczne obejmują natomiast pewne podstawowe nauki na temat obowiązku człowieka wobec Boga i bliźnich. Ponadto, gdy człowiek zastanawia się nad swym stanem fizycznym, umysłowym, moralnym i religijnym, ujawnia mu to, że pod tymi wszystkimi czteroma względami posiada braki, wady i słabości, które nie pozwalają mu doskonale wypełniać swego obowiązku wobec Boga, innych ludzi i samego siebie i które skłaniają go, dosyć często skutecznie, do czegoś przeciwnego. A zatem natura objawia mu jego grzeszny stan. Gdy rozmyśla nad tymi wszystkimi rzeczami, natura uczy go, że powinien poprawić swoje postępowanie wobec Boga, człowieka i samego siebie oraz że powinien w jakiś sposób wynagrodzić tych, przeciwko którym zgrzeszył. Jednak natura nie daje mu doskonałych poglądów na żaden z tych tematów i w najmniejszym stopniu nie objawia mu, w jaki sposób dokonać

poprzednia stronanastępna strona