Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 111
Biblia jako Boskie Objawienie
swój zarzut, nadając mu następujące brzmienie: ponieważ w objawieniu występują dwie strony – udzielający i odbierający – nieskończony dawca w niedoskonałym człowieku nie mógłby znaleźć odpowiedniego odbiorcy; a więc nie mógłby udzielić doskonałego objawienia, które w akcie jego odbierania musiałoby być uczynione przez odbiorcę niedoskonałym. Na ten argument można odpowiedzieć w podobny sposób jak na powyższy. Zakłada on niewłaściwy punkt widzenia: że Bóg udziela w objawieniu Swą całą prawdę. Udziela On jej tylko w takiej ilości, jaka jest niezbędna dla celów objawienia. Pismo Święte nigdzie nie sugeruje, że Bóg przekazuje nam wszystko, co wie, ani też, że Biblia objawia o Bogu wszystko. To pierwsze wymagałoby od nas wszechwiedzy, a poza tym żadne z tych rzeczy nie mogłyby oczywiście być ogarnięte przez nasze ograniczone władze. Tak więc argumentacja panteistów chybia celu, stawia dom na chwiejnym fundamencie i nie ma zastosowania do rzeczywistych treści Boskiego objawienia.
A oto trzeci zarzut panteistów: nadprzyrodzone objawienie jest cudem, a więc jest niewiarygodne. Zgadzając się, iż jest ono cudem, zaprzeczamy, że to czyni je niewiarygodnym. Skoro cuda nie są sprzeczne z naturą, choć w pewnych przypadkach ponad nią, dlaczego miałyby być niewiarygodne? Objawienie jako cud może się oczywiście wydawać niewiarygodne tym, którzy zaprzeczają istnieniu osobowego Boga, a jedyną taką możliwość widzą w uzyskaniu przez niego osobowości w ludziach. Może się ono także wydawać niewiarygodne tym, którzy zamykają oczy na fakt, że szatan dokonał objawień w religiach pogańskich i innych, oraz tym, którzy zamykają oczy na cuda współczesnej nauki, np. radio, telewizję itp., oraz na fakt, że wykształceni ludzie potrafią i rzeczywiście przekazują niektóre ze swych myśli nieuczonym i niemowlętom, tzn. przekazują takie myśli, które są dostosowane do potrzeb i zdolności tych drugich. Objawienie jako cud jest jednak całkiem wiarygodne dla tych, którzy wierzą w osobowego Boga doskonałej mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy i którzy mają otwarte oczy na fakty podane w poprzednim zdaniu. Przy innej okazji podejmiemy jednak kwestię cudów jako związanych z udzielaniem Boskiego objawienia.