Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 131
Biblia jako Boskie Objawienie
dokończonych, osiągnięć w każdej ogólnej sferze ludzkiej działalności, wspomnianej w poprzednim zdaniu. Jeszcze inny fakt jest zgodny z tym samym prawem rozwoju ludzkiej wytwórczości: że Biblia była podawana w rozmaitych fragmentach i w różnych czasach (Żyd. 1:1,2). Zgodny z tym samym prawem jest kolejny fakt, że pojedyncze zarysy Boskiego objawienia były podawane stopniowo – te wcześniejsze były łatwiejsze, te późniejsze bardziej złożone. No i wreszcie, Boskie objawienie trafia do naszych rąk na piśmie, zgodnie ze sposobem zachowywania wiedzy poprzednich pokoleń dla korzyści pokoleń następnych, tj. przez zapisanie jej. Gdyby się tak nie stało, objawienie, które miałoby być przekazane następnym pokoleniom, musiałoby być podawane od nowa przynajmniej co drugie lub co trzecie pokolenie. Obala to zarzut, niekiedy podnoszony wobec Biblii, że jest religią książkową. Widzimy więc, że metoda podania Boskiego objawienia nie jest nierozsądna, lecz wysoce praktyczna, co w naturalny sposób zachęca nas do przyjęcia go jako takiego. Ta książkowa religia może świadczyć o samej sobie, jeśli jej zawartość i to, co jej towarzyszy okażą się godne prawdy i akceptacji.
Doświadczenia największych myślicieli i najświętszych postaci Wieku Ewangelii wzmacniają twierdzenie, że Biblia zasługuje na zbadanie tego, czy jest ona Boskim objawieniem. Jako przykłady największych myślicieli, którzy docierali do najgłębszych pokładów ludzkiej myśli, poszukując prawdy religijnej, i którzy znaleźli ją tylko w Biblii jako Boskim objawieniu, możemy przytoczyć następujące wybitne jednostki: Saul z Tarsu (zm. 67 r.n.e.), Apollos z Aleksandrii (ok. 75 r.n.e.), Ireneusz (200), Tertulian z Kartaginy (między 220 a 240), Orygenes (254), Ariusz z Aleksandrii (366), Augustyn (430), Abelard (1142), Tomasz z Akwinu (1274), Robert Grossetete (1253), Roger Bacon (1294), Marsyliusz (ok. 1343), John Wyclif (1384), John Wessel (1489), Baltazar Hubmaier (1528), Zwingli (1531), Oecolampadius (1531), Luter (1546), Melanchton (1560), Kalwin (1564), Francis Bacon (1626),