Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 134

Biblia jako Boskie Objawienie

Biblia podnosi z wcześniejszych głębin degradacji wprost proporcjonalnie do stopnia poddania się jej wpływowi. Taka księga z pewnością zasługuje na zbadanie jej twierdzenia o tym, że jest Boskim objawieniem. Po tych uwagach obecnie jesteśmy przygotowani do przeanalizowania Biblii i tego, co jej towarzyszy, w celu przekonania się, czy jest Boskim objawieniem.

      Po przygotowaniu gruntu do przedstawienia dowodów na to, że Biblia jest Boskim objawieniem, przed podaniem takich dowodów dobrze będzie pokazać ich rodzaje i istotę. Dowody te zwykle nazywane są wewnętrznymi lub zewnętrznymi albo stanowią ich połączenie. Przez dowody wewnętrzne rozumiemy zawartość, treść Biblii, dowodzącą, że księga posiadająca taką zawartość jak Biblia, dostarcza jasnych dowodów swego Boskiego pochodzenia i autorstwa. Do takich zarysów jej treści można zaliczyć zawarty w Biblii plan zbawienia, objawienie cudownego i racjonalnego charakteru Boga, przedstawienie unikalnego charakteru i urzędu Jezusa, wewnętrzną harmonię Pisma Świętego, jego logikę i zgodność z faktami, nauki i instrukcje utrwalające dobro i tłumiące zło, rozwiązanie problemu dozwolenia zła, podanie środków dla osiągnięcia tych celów itp. Przez dowody zewnętrzne rozumiemy te z nich, które towarzyszyły przekazywaniu Biblii lub które towarzyszą jej wpływowi na historię. Te dwa rodzaje dowodów spotykają się niekiedy, np. w proroctwach i cudach. Proroctwo jako część Biblii należy oczywiście do dowodów wewnętrznych, lecz jego wypełnienie się to dowody zewnętrzne. Dlatego w swej pełni proroctwo stanowi połączenie tych dwóch rodzajów dowodów. To samo dotyczy cudów. Do dowodów złożonych mamy podstawy zaliczyć typy, z których pewne mają charakter dydaktyczno-proroczy, np. obrzezanie, baranek paschalny oraz wiele innych nakazów zakonu Mojżeszowego, a inne mają charakter proroczo-historyczny, tzn. są cieniem wydarzeń, które wypełnią się historycznie w realizacji Boskiego planu, np. historia życia rodziny Abrahama, jego żon i dzieci, związane ze sobą doświadczenia Jakuba i Ezawa itp.

poprzednia stronanastępna strona