Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 135

Biblia jako Boskie Objawienie

Najpierw rozważymy niektóre z wewnętrznych dowodów Biblii jako Boskiego objawienia.

      Pierwszym z takich wewnętrznych dowodów, który stanie się przedmiotem naszej analizy, jest objawiony w Biblii plan zbawienia. Gdy rozważy się go w jego ogólnych zarysach i poszczególnych szczegółach, bardzo mocno zaleca on nam siebie jako pochodzącego z Boskiego źródła, ponieważ nie mógł go stworzyć ktoś nie posiadający doskonałej mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości. By udowodnić to twierdzenie, przedstawimy ten plan w jego ogólnych zarysach i niektórych szczegółach, a następnie wykażemy, dlaczego taki plan nie mógł powstać w umyśle kogoś nie posiadającego doskonałej mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości, gdyż każdy jego zarys odkrywa te zalety jako doskonałe. Boski plan został ukształtowany w ten sposób, by wyjść naprzeciw stanowi upadłego i umierającego człowieka. Wszystkie stosowne fakty doświadczenia i obserwacji wskazują na to, że człowiek jest upadłym i umierającym stworzeniem. Boski plan powstał po to, by zbawić z ludzkości tych, którzy będą tego pragnąć. Rozwija się on w okresie Dyspensacji i Wieków. Nie dobiega końca w żadnej z tych Dyspensacji ani Wieków, lecz rozwija w nich swe różne zarysy, a pełnię osiąga dopiero wtedy, gdy zostaną one całkowicie zakończone. W pierwszej Dyspensacji, od upadku do potopu, Bóg najwyraźniej nie miał zamiaru zbawić wszystkich ludzi ani nawet podjąć próby zbawienia wszystkich, w przeciwnym razie bowiem obydwie te rzeczy zostałyby podjęte i zrealizowane, ponieważ Bóg nigdy nie zawodzi w Swych celach. W pierwszej Dyspensacji zostało natomiast zrealizowanych, a więc i podjętych, kilka innych celów Boskiego planu: (1) udowodnienie ludziom i aniołom, że upadłego i umierającego człowieka nie są w stanie zbawić aniołowie, którym powierzono opiekę nad rodzajem ludzkim jako nauczycielom, symbolicznym gwiazdom, światłu prawdy oświecającemu w czasie nocy grzechu ciemną ścieżkę grzeszników, by podjąć próbę ich podniesienia; (2) wypróbowanie sprawujących tą opiekę aniołów, czy okażą się lojalnymi wobec Boga w warunkach próby towarzyszących tej opiece; (3) objawienie aniołów, którzy w czasie próby okażą się

poprzednia stronanastępna strona