Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 162
Biblia jako Boskie Objawienie
Dlatego mądre jest odrzucenie tych, którzy zniweczyliby odpowiedni cel Boga, a wybranie tych, którzy będą mu sprzyjać. Mądrą rzeczą ze strony Boga było uczynienie wiary niezbędną cechą kandydatów do wyboru, a niewiary niezbędną cechą odrzucenia jednostki od takiego wyboru. Bez wiary bowiem nie jest możliwe zniesienie prób, przez jakie muszą przejść wybrańcy, by swe powołanie i wybór uczynić pewnymi, co oznacza, że niewybrani nie mogliby zwyciężyć, nawet gdyby otrzymali taką szansę. Dlatego mądrość nie pozwala przedstawić im tej oferty, ponieważ przewiduje dla nich szansę, dzięki której będą mogli zwyciężyć, jeśli będą mieli ku temu skłonności. Mądrość widoczna jest w surowych próbach, jakim poddawani są wybrańcy, ponieważ stanowiska, do jakich zostaną wywyższeni, jeśli zwyciężą w swych próbach, są tak odpowiedzialne i wymagają tak wielkiego charakteru i niezawodności, że umieszczenie tam kogoś nieodpowiedniego doprowadziłoby do katastrofy. Nadludzka i nadanielska mądrość przejawia się w celu wyboru, tj. przygotowaniu wybrańców pod względem charakteru po to, by zgodnie z Boską wolą przynieśli wyzwolenie wszystkim posłusznym z niewybranych ludzi i aniołów przez zaprowadzenie w Tysiącleciu Królestwa Bożego. Nadludzka i nadanielska mądrość kryje się w wyborze czasu rozwijania wybrańców: wtedy, gdy na świecie obfituje grzech. Panowanie grzechu, przekleństwa i zbrodniczej opozycji szatana i upadłych aniołów dostarczają bowiem właśnie takich warunków, jakie są niezbędne do rozwinięcia wybrańców o charakterze odpowiednim dla wielkiej misji wybawienia ludzkości i upadłych aniołów z przekleństwa i udzielenia im pomocy w powrocie do poprzedniego bezgrzesznego stanu. Mądrość obecna jest w dostosowaniu doświadczeń czterech wybranych klas, tak by każdą z nich przygotować do jej szczególnej roli w dziele Królestwa. Wreszcie, mądrość obecna jest w środkach użytych do przygotowania każdej wybranej klasy do jej miejsca: w różnych zarysach Boskiego Słowa, różnych formach Boskiego Ducha oraz różnych rodzajach Boskiej opatrzności nad nimi.