Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 163
Biblia jako Boskie Objawienie
Cudowna mądrość widoczna jest także w zaplanowaniu czterech wybranych klas, a nie tylko jednej. Jak zauważyliśmy, aniołowie, chociaż stojący znacznie wyżej niż ludzie, nie byli w stanie podnieść upadłej ludzkości. Oczywiste jest, że tym bardziej nie są w stanie podnieść upadłych aniołów, i dlatego mądrość przewidziała, że przynajmniej jedna z klas wybawicieli będzie musiała być wyższa od aniołów, tzn. będzie musiała być w Boskiej naturze. Boska mądrość zaplanowała, że klasa ta (Jezus i Jego wierni naśladowcy) musi być poddana bardziej surowym próbom niż trzy pozostałe klasy, ponieważ jej członkowie musieli mieć wznioślejsze charaktery, dokonać ważniejszego dzieła, posiadać bardziej odpowiedzialny urząd, a wszystko to czynić przy demonstrowaniu wyższego stopnia zalet serca i umysłu. Ponieważ mieli się oni stać istotami duchowymi, a więc niewidzialnymi dla ludzi, mądrość rozumiała, że będą musieli mieć widzialnych przedstawicieli. Dlatego zaplanowała klasę Godnych, Starożytnych i Młodocianych, jako widzialnych przedstawicieli Chrystusa i Kościoła przed światem. Jednak w tych dwóch fazach Królestwa niektóre rzeczy są bardziej odpowiedzialne od innych. Dlatego mądrą rzeczą jest, że w każdej z tych faz znajdują się dwie klasy: Maluczkie Stadko do bardziej odpowiedzialnych oraz Wielka Kompania do mniej odpowiedzialnych spraw w niebiańskiej, niewidzialnej fazie; oraz Starożytni Godni do bardziej odpowiedzialnych i Młodociani Godni do mniej odpowiedzialnych spraw w ziemskiej, widzialnej fazie. Dlatego mądrość zaplanowała cztery wybrane klasy, a dla każdej z nich inny zakres przywilejów, doświadczeń, prób itp. Jednak każdy zakres prób był wystarczający do przygotowania odpowiedniej klasy do jej miejsca w Królestwie. Przywileje i próby Wieków Patriarchów i Żydowskiego oraz cele tych Wieków w odniesieniu do Starożytnych Godnych zostały zatem tak przez mądrość zaplanowane, by przygotować ich do stanowisk w Tysiącleciu jako głównych przedstawicieli ziemskiej fazy Królestwa. Przywileje i próby okresu Epifanii w odniesieniu do Młodocianych Godnych są tak planowane przez Boską mądrość, by przygotować ich do stanowisk Tysiąclecia jako podrzędnych