Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 185

Biblia jako Boskie Objawienie

i szczerej jedności z odnoszącym zwycięstwa Kościołem, ponieważ to będzie szerzyć dobre zasady w błogosławieniu nie tylko świata, lecz także nowych rzędów istot, jakie będą stwarzane w wiekach chwały po Tysiącleciu. Te same zalety występują w postępowaniu ze Starożytnymi Godnymi, Wielką Kompanią i Młodocianymi Godnymi w kolejnych etapach wyborczych procesów wobec nich, w poszczególnych krokach, jakie muszą podjąć – krokach, które są podobne to tych, jakie podejmuje Kościół. Ponieważ w zasadzie są one podobne do tych, jakie wyżej już opisaliśmy, wykazanie ich działania wymagałoby wyjaśniania tych samych procesów; by uniknąć powtarzania, pozostawiamy je zatem w takim stanie, zwracając jedynie uwagę na ten fakt.

      Te same trzy łaski widoczne są w postępowaniu Boga z Żydami w Wieku Ewangelii i Tysiąclecia. W czasie Wieku Ewangelii Jego stosunek do nich polegał głównie na manifestowaniu gniewu, a miłosierdzie i łaska były okazywane tylko wobec tych z nich, którzy wierzyli, i to bardziej niż wobec wierzących pogan. Manifestacja gniewu była wyrazem sprawiedliwości z dwóch głównych powodów: (1) niczym nieuzasadnionego nieposłuszeństwa wobec Przymierza Zakonu, które zobowiązali się przestrzegać, oraz (2) braku wiary prowadzącego do odrzucenia i ukrzyżowania Mesjasza. Z tego powodu sprawiedliwość za te dwie wielkie formy zła wylewa na nich gniew przez cały Wiek Ewangelii. Gdyby bowiem odpowiednio reagowali na łaskę Boga, nie staliby się winnymi tych rzeczy. Mimo to, zanim jeszcze dosięgnął ich gniew, Bóg obiecał im, że zachowa ich do Tysiąclecia, kiedy to użyje ich jako piątego rzędu nasienia Abrahama błogosławiącego świat. Sprawiedliwość wymaga, by dotrzymał tej obietnicy, co też czyni. Zachowanie Izraela w stanie nienaruszonym, jako oddzielnego i zwartego narodu, pomimo rozproszenia po krańcach ziemi i przeganiania z jednego kraju do drugiego, popychanego z narodu do narodu, a także wewnątrz poszczególnych narodów, okrutnie torturowanego, barbarzyńsko prześladowanego, poddanego

poprzednia stronanastępna strona