Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 205

Biblia jako Boskie Objawienie

tłumi każdy przejaw Swych zalet społecznych: małżeńskości, ojcostwa, przyjaźni, domatorstwa i patriotyzmu, które chciałyby kontrolować Jego uczucia i czyny. Tak więc bezstronność, brak stronniczości, pod kontrolą mądrości, sprawiedliwości, miłości i mocy, rządzą uczuciami i przejawami Jego uczuć społecznych, tak samo jak wyższe pierwszorzędne łaski kontrolują także Jego uczucia samolubne i ich przejawy. W Jego drugorzędnych łaskach Biblia przedstawia Go zatem jako absolutnie i w najwyższym stopniu doskonałego (Bóg, str. 203-282). To samo dotyczy Jego łask trzeciorzędnych. Gdzie można spotkać taką cichość, uległość wobec prawdy i jej ducha, jaką Biblia objawia u Jehowy? Jakże pięknie opisuje ona Jego gorliwość na rzecz prawdy i sprawiedliwości oraz jej sprawy i uczestników! Jego radość jest tak cudownie w niej objawiona, że na jej określenie używa wyrażenia „radość Pana”. W Swoim całym postępowaniu pokazany jest On w Biblii jako ucieleśnienie łagodności, który to fakt potwierdzają nasze doświadczenia. Jego umiarkowanie w myślach, motywach, słowach i czynach świeci blaskiem z każdej stronicy Biblii. Jego wielkoduszność, w Biblii określana mianem dobroci, jest opisywana w całym Piśmie Świętym, a nasze doświadczenia potwierdzają, że posiada On tę zaletę. Jego posłuszeństwo (które w odróżnieniu od cichości jest aktywne, natomiast cichość jest bierną cechą życia w poddaniu zasadom prawdy i jej ducha) jest objawione w Biblii jako spełniające każdy wymóg mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości, wzajemnie i harmonijnie połączonych. Jego wierność jest tak absolutna w najwyższym stopniu doskonałości, że według wersetów i przykładów Biblii z powodzeniem może oprzeć się każdemu naciskowi. Z braku miejsca zrezygnowaliśmy z przytaczania wersetów i przykładów Biblii potwierdzających objawianie przez nią Jego niższych pierwszorzędnych, drugorzędnych i trzeciorzędnych zalet w absolutnej i najwyższej doskonałości. Można je znaleźć w E 1, str. 283-334.

      Biblia nie tylko objawia, że Bóg w absolutnej i najwyższej doskonałości posiada wszystkie wyższe i niższe łaski pierwszorzędne, lecz w takiej samej doskonałości posiada także wszystkie łaski drugorzędne i trzeciorzędne. Co więcej, objawia ona, że istnieją

poprzednia stronanastępna strona