Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 251
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
samego siebie, bliźnich, zła, obecnego porządku rzeczy oraz natury ożywionej i nieożywionej; obejmuje to także posiadanie przez niego mniej lub bardziej błędnej i zabobonnej wiedzy o tych relacjach. Doświadczenie, obserwacja oraz rozum wskazują, że człowiek z natury pozbawiony jest takiej prawdziwej wiedzy, a posiada wiedzę fałszywą i zabobonną. Istnienie licznych sprzecznych religii i sekt w każdej z tych religii jest dobitnym dowodem tego faktu. Pomieszane i sprzeczne opinie wielu jednostek oraz sprzeczne poglądy, początkowo przyjmowane, a następnie odrzucane przez wiele jednostek, które nie przyznają się do takiej czy innej religii ani ich sekt, to kolejny mocny dowód potwierdzający nasze twierdzenie. Odrzucanie jakiejkolwiek wiary w odniesieniu do wyżej podanych relacji religijnych to trzeci mocny dowód naszego twierdzenia. Sprzeczne poglądy poszczególnych filozofów i naukowców, a także szkół filozoficznych i naukowych, to czwarte potwierdzenie tego poglądu. To, co mówi nam rozum, doświadczenie i obserwacja, znajdujemy wyraźnie przedstawione w Biblii w odniesieniu do stanu człowieka jako wyniku grzechu i przekleństwa wszędzie tam, gdzie nie jest przyjmowane Boskie objawienie. Następujące wersety podają nam Boski punkt widzenia na te sprawy: Ijoba 8:9; 11:7; 28:12, 13, 20, 21; 37:5, 19, 23; Psalm 139:6; Kaz. 3:11; 6:12; 7:23, 24; 8:17; Dz.Ap. 3:14-17; 17:23; 1Kor. 2:7-10; 3:19; Efez. 4:18. Tak więc rozum, doświadczenie, obserwacja i Pismo Święte zgadzają się w tym temacie, tak jak mędrzec powiedział o cielesnym człowieku: „Izali tajemnice Boże wybadasz?”, tj. kto przez analizowanie tylko przy pomocy swych naturalnych władz może posiąść Boską prawdę na temat pełnej wiedzy o Bogu, jakiej potrzebuje człowiek? Na to pytanie musimy odpowiedzieć, że bez Boskiego objawienia nie stać na to nikogo. Z tego właśnie powodu ten skutek grzechu i przekleństwa jest przerażającym złem, ponieważ degraduje i wypacza wszystkie władze intelektualne: percepcyjne, odtwórcze, wyobraźni, rozumienia oraz racjonalne władze intuicyjne wraz z ich zawartością.